nieuws

‘Zelf broodjes samenstellen met bestelzuil’

Marktberichten

Een nieuwe trend op het gebied van digitaal bestellen is de bestelzuil, zegt Mariëlle Alferink van FAK Nederland. ‘Voor weinig geld heb je een extra medewerker in de winkel waar de klant zelf een broodje kan samenstellen.’

‘Zelf broodjes samenstellen met bestelzuil’
Met een bestelzuil kunnen klanten snel en gemakkelijk hun broodjes samenstellen.

Digitalisering en automatisering zijn volgens Alferink niet meer weg te denken. ‘De consument gaat ervan uit dat een bedrijf bestellingen digitaal inzichtelijk heeft.’ Toch merkt ze dat sommige ondernemers huiverig zijn om te investeren. ‘Daarom bieden we sinds kort abonnementen aan. Hierdoor hoeft een ondernemer niet in één keer het volledige bedrag te betalen. Dit zorgt ervoor dat een ondernemer veel minder risico hoeft te nemen.’

Betaalbaar

FAK Nederland is al langere tijd actief bij slagerijen, maar ziet dat bakkerijen ook behoefte hebben aan betaalbare automatisering. ‘Wanneer het aantal bestellingen groeit, is automatisering essentieel. Door middel van software brengen we structuur en optimalisatie aan binnen het bedrijf. Alle handelingen binnen een bedrijf zijn met elkaar verbonden en inzichtelijk via één systeem. Hierdoor is er rust voor het personeel om die groei in bestellingen door webshop of bestelzuil te behandelen’, legt Alferink uit.

Ze vervolgt: ‘Automatisering zorgt ook voor een stukje duidelijkheid en professionaliteit naar de klant toe. Met duidelijke informatie op toonbankkaarten, etiketten, bonnetjes, orderbevestigingen en facturen weet een klant dat je het goed voor elkaar hebt en geen fouten maakt.’

Grip op cijfers

Door informatie inzichtelijk te maken in de rapportage heeft een ondernemer ook grip op de cijfers. ‘Hierdoor kan hij zijn personeel beter inplannen en acties aansturen. We zien dat consumenten verwachten persoonlijker benaderd te worden. Ook de zakelijke klant die een lunch wil bestellen is gerichter te bedienen wanneer hij een assortiment ziet op basis van zijn persoonlijke prijslijst’.

Omdat de webshop en bestelzuil is gekoppeld met hetzelfde systeem dat door medewerkers op de vloer wordt gebruikt, heeft de productie- en winkelmedeweker een veel beter en actueler overzicht. ‘Bovendien kun je gemakkelijker je assortiment uitbreiden. Een nieuw product in de toonbank activeer je gemakkelijk voor de webshop en bestelzuil, foto toevoegen en bestellen maar. Iedere klant die online of via een scherm in de winkel kan zien dat jij dat ene product verkoopt en direct kan bestellen zorgt direct voor extra omzet. Bovendien scheelt het de winkelmedewerkers extra handelingen waardoor ze meer tijd over hebben voor dat persoonlijke klantencontact.’

In de volgende editie van Bakkerswereld wordt aandacht besteed aan de kansen en mogelijkheden, die digitaal bestellen biedt.

 

 

 

 

Reageer op dit artikel