artikel
Hoe laat je klant meer besteden met Kerstmis
Hoe kun je de consument meer laten besteden met Kerstmis? Dat was de centrale vraag tijdens de workshops ‘De nieuwe kijk op kerst’ die Damco, Debic en Dobla afgelopen weken hielden voor de ambachtelijke bakker en hun winkelverantwoordelijken. Ruim 150 (banket)bakkerijen werden in vijf middagen geïnformeerd over omzetmogelijkheden, commerciële kansen, productideeën én presentatietips.

Presenteren
De ondernemers namen tevens deel aan een interactief toneelstuk over een bakkerswinkel, opgevoerd door drie acteurs, waar het aspect succesvolle verkoop centraal stond. De ondernemers konden aanwijzingen geven om de verkoop te verbeteren. Op de vraag hoe de verkoop beter kon, antwoordden de bakkers: ‘De winkeldame mag de bestellijst beter onder de aandacht brengen bij de klant en haar wijzen op de nieuwe kerstproducten.’ Een andere opmerking was dat de bakker onder meer uit de bakkerij moet komen en de klant moet laten proeven. Smeets: ‘Wat betreft de aankleding is de bakker de beste aankleding. Hij is de specialist en die willen de klanten graag zien. Een andere optie is door ‘de tip van de bakker’ op een bord in de winkel kenbaar te maken zoals dat in restaurants ook gebeurt. De aankleding is heel belangrijk, maar ook de manier van presenteren. Door de kerstproducten anders dan normaal te presenteren trek je extra aandacht van de klant.’ Dat dit niet moeilijk hoeft te zijn, toont ze door het voorbeeld waarbij een specifiek product extra wordt benadrukt door een rood papier onder het product te leggen. Het product springt er meteen uit. ‘Entertain de klant. Denk extreem. Trek bijvoorbeeld een badjas aan bij de promotie van het brunchmoment.’ De deelnemers aan de workshop vulden de ideeën aan met: de burgemeester uitnodigen voor een brunch ter promotie van een brunchpakket, proefeiland van een bepaald eetmoment in de winkel plaatsen met daaronder enkele voorverpakte producten.
Recepten
De (banket)bakker en de producten zijn een belangrijk onderdeel van het totaalplaatje. De (banket)bakkers kregen daarom een demonstratie van nieuwe, rationele decemberrecepten gericht op de verschillende eetmomenten. In groepjes werd de opgedane kennis in praktijk gebracht tijdens de workshop waarbij een desserttaartje en een dessert op bord gemaakt werd. Jeroen van Oijen van Debic: ‘Denk in concepten in plaats van in producten. Verkoop bijvoorbeeld smakelijke kruidenboter bij een stokbrood. Maak een product spannend door contrast te zoeken in smaken en texturen. Combineer echter niet meer dan drie verschillende smaken in een product. Laat iets weg als het er niet op hoeft. Bijvoorbeeld een dure framboos. Je kunt ook op andere manieren kleur aanbrengen. Bovendien hoef je niet altijd met flitsende kleuren te werken, kijk maar naar de modewereld, bruin of zwart kan ook.’
Bakkerswereld 9 november 2007