nieuws

Broodhuys Meijer begint op De Buurderij Zuidas

De winkel 2629

De Buurderij start volgende week met een pop-upmarkt op de Amsterdamse Zuidas. Medewerkers van de kantoren in het zakenkwartier kunnen dan online ambachtelijke producten van boerderijen en producten uit de omgeving bestellen. De ambachtelijke broden van Broodhuys Meijer in Amsterdam zijn een van de lokale producten die de Buurderij gaat aanbieden.

Broodhuys Meijer begint op De Buurderij Zuidas

‘Het is een leuk concept om aan mee te doen. We zitten hier trouwens aan de Kastelenstraat dichtbij de Zuidas’,vertelt Simon Meijer die een winkel met bakkerij heeft. ‘De meeste producenten zijn iedere week tijdens het afhalen van de bestellingen op de Zuidas aanwezig om kennis te maken met de klanten. Die zien dan wie hun product produceert. Hier staan we iedere dag in de winkel en hebben we contact met klanten, maar op een boerderij of slachterij is dat anders’, weet de bakker.

Afhalen bij boeren op Zuidas

De klanten kunnen het online bestelde wekelijks op dinsdagavond afhalen in Market 33 op de Zuidas. Op de afhaallocatie, die is ingericht in marktsfeer, zijn de boeren en producenten dan meestal zelf aanwezig.

Aan de nieuwste online markt van de Buurderij doen vijftien producenten met 22 producten mee. De Buurderij verkoopt nagenoeg alleen producten die lokaal en ambachtelijk zijn geproduceerd. Zo bestaat het aanbod op de Zuidas uit seizoensgroente- en fruit van OostOogst,ijs van boerderij De Hartstocht, zuivel en kaas van de Beekhoeve, vlees, honing en bier. Naast voedsel kunnen klanten ook bij de pop-up markt terecht voor zeep, bloemen of planten.

De Buurderij in Nederland

Het wordt de zevende Buurderij in Amsterdam. De eerste online markt van Nederland opende in december 2016 in de hoofdstad. Er zijn nu ongeveer 20 Buurderijen in ons land.

De Buurderij, een initiatief van Boeren & Buren, is het afgelopen jaar vanuit Frankrijk via Vlaanderen naar Nederland gekomen. Het is een netwerk om de lokale boeren en ambachtelijke producenten te ondersteunen. Iedere week plaatsen buurtbewoners hun bestelling online, zodat de ambachtelijke bedrijven precies weten wat zij moeten leveren.

Veel producten zijn biologisch, maar het gaat er vooral om dat het productieproces transparant is en uit een korte keten komt. Op de markt staan meestal producenten met groenten en fruit, broden, kazen, melk en eieren – de basis van een Buurderij – maar er zijn ook andere ambachtelijke producten te koop.

Reageer op dit artikel