nieuws

KlantenHerkomstAnalyse door Gommans en Berghuis

De winkel 20

Friso Berghuis (BakkerijMonitor/BRICC) en Joep Gommans (Bakkerij Support) zetten hun samenwerking voort met de lancering van een nieuw en gezamenlijk product; een klantenherkomstanalyse.

KlantenHerkomstAnalyse door Gommans en Berghuis
Impressie van 'Meer klanten in je bakkerswinkel', de vorige samenwerking van Gommans en Berghuis

Mede naar aanleiding van hun gratis seminar ‘Meer klanten in je bakkerswinkel’ van 9 mei jl. proefden beide adviseurs dat er een grote behoefte bestaat aan goed en gedegen onderzoek en het juiste advies. Door de kennis van beide bedrijven (cijfervergelijk, retail, marketing, communicatie, bakkerij) te combineren ontstaat een unieke samenwerking.

Het grijze midden

‘Ook tijdens ons seminar werd er regelmatig gesproken over ‘het grijze midden’. Een term die de afgelopen maanden veelvuldig voorbij komt in de landelijke retail, maar ook de bakkers niet voorbij gaat’, vertelt Friso Berghuis. Volgens hem is het in deze markt van groot belang om zicht te krijgen op wie je klant nu is, maar vooral ook welke klant je nu nog laat lopen, of zelfs liever niet hebt.

Daarom hebben Berghuis en Gommans de KlantenHerkomstAnalyse opgezet. De basis bestaat uit een postcodeonderzoek van de daadwerkelijke klanten van een winkellocatie van een bakker en geeft daarnaast direct inzicht in kansen. Het tweede onderdeel van de analyse is een gedegen advies van Bakkerijsupport. ‘Het rapport op zich is al interessant, maar als bakker wil je daarnaast concrete handvatten hoe je dit om moet zetten naar concrete acties. Vanaf dat moment kan men kiezen uit twee AdviesPakketten’, aldus Joep Gommans.

Begrijpelijk en concreet

Binnen het basispakket wordt de marktscan geanalyseerd en het marktgebied verder in kaart gebracht. Daarnaast worden de website/webshop en social media activiteiten kritisch geanalyseerd. Deze analyse wordt in een adviesdocument weergegeven met vooral concrete verbeterpunten. Ondernemers die ook een mysteryshop wensen, een analyse op locatie en een scan van de directe concurrenten kiezen voor het uitgebreidere pakket. Binnen dit pakket zit tevens een overleg om één op één met de ondernemer te sparren over verbeterpunten

Reageer op dit artikel