blog

Ondernemen als bakker in de toekomst

De winkel

Ondernemen als bakker in de toekomst
Yvonne van Gils

In november, tijdens de Dag van de Ondernemer, hoorden we spreker Henk- Jan van Maanen over het veranderen van de hiërarchie in zijn bedrijf en wat dat aan positiviteit teweegbracht. Zijn visie op de toekomst is dat ‘bezitten’ niet meer zo belangrijk zal blijven

Dat legt een link naar de kerstgedachte. We stellen de medemens centraal en zetten daarvoor onze eigen wensen opzij. Als ondernemers kun je dat vertalen naar: onze klanten en personeel zijn prioriteit nummer 1, de boekhoudcijfers komen op de tweede plaats.

Dat klinkt erg gevaarlijk en zal niet van de ene dag op de andere geregeld zijn, maar ergens geloof ik wel dat investeren in de klant en het personeel uiteindelijk meer oplevert dan alleen afgaan op de cijfers. Het is géén nieuws dat de klant ook naar de bakkerswinkel komt voor de ambachtelijke sfeer en niet alleen voor lekker brood. Dat betekent dat we daar onze inrichting, onze service en uitstraling op moeten afstemmen. Het warme ambachtsgevoel en de betrokkenheid bij de klant zijn dan aandachtspunten.

Tijdens het betoog van Henk-Jan dacht ik ook aan óns personeelsbeleid: kunnen we daar ook op een andere manier invulling aan geven? Nu staan mijn man en ik als baas ‘boven’ ons personeel, terwijl het ondernemen van de toekomst een andere opbouw van personeel laat zien. Veel meer eigen inbreng én verantwoording van personeel en een minder controlerende eigenaar die ertussenin staat. Ik denk dat het zeker op een grotere schaal zal gaan gebeuren, maar mijn generatie – en de generatie voor mij – zit nog vastgeroest in oude regels en gewoonten. Wat denk ik nooit zal veranderen, is echter dat er door iedereen hard gewerkt wordt in de kersttijd. Succes!

Reageer op dit artikel