blog

Nieuwe droombaan

De winkel

Profvoetballer wilden we vroeger worden. Voor velen een echte jongensdroom. Grote sterren met aanzien en internationaal succes. Echte helden. Maar het zijn andere tijden. De sterren van nu zijn omhooggevallen jonge miljonairs vol plakplaatjes. Weg status, weg illusie. Nieuwe tijden, nieuwe dromen.

Nieuwe droombaan

De opkomst van de talentenjachten dient zich aan. Idols, X-factor, The Voice of Holland. Zelfs kinderen met een klein beetje zangstem worden op het podium gesleurd. Kijkcijfers breken alle  records. Maar de roem van de winnaars blijkt vaak maar kort. De namen vergeten we snel. Dromen blijken inderdaad vaak bedrog.

Ondertussen bestormen nieuwe sterren de tv. ‘Klaar… bakken maar!’, zegt Martine Bijl elke zondagavond. En 2,3 miljoen Nederlanders kijken mee naar Heel Holland Bakt. Dit jaar onder andere een juriste, een uitgever, een HRadministrator en een communicatieadviseur. Geselecteerd uit tienduizenden aanmeldingen. De belangstelling om deel te nemen is gigantisch. Allemaal mensen met een diepe verborgen passie voor het bakkersvak. In Engeland is het al jaren de grootste kijkcijferhit. Met een marktaandeel van maar liefst 40 procent. Dat zijn 9 miljoen mensen per uitzending. Het programma scoort inmiddels ook in Frankrijk, USA, Italië, Duitsland, Turkije, Australië, België en Scandinavië. De tv-kijker blijft massaal thuis om naar bakkers te kijken. Want bakken is hot!

Het Nederlands voetbal telt niet meer mee. Onze zangtalenten verkopen geen cd’s meer. Met nieuwe dromen zit Nederland tegenwoordig voor de tv: ‘Was ik maar bakker.’ De nieuwe droombaan.

Reageer op dit artikel