blog

Maatwerk

De winkel

Maatwerk
Yvonne van Gils

Mijn man merkt op: ‘Moet je eens kijken, er staat voor morgen niet één normale slagroomtaart op de lijst’. En inderdaad, bij elke taart staat wel een opmerking: alleen aardbeien erop, geen jamvulling erin, deze 10-persoonstaart in 12 punten snijden, geen nootjes aan de zijkant,…. enzovoort. Hij heeft gelijk, maar wat zegt dat over onze klanten én over ons?

Ik denk dat klanten veeleisender zijn geworden en met hun vragen een speciaalzaak opzoeken, terecht! Tegenwoordig kun je via internet de gekste taarten vinden en dan gaan klanten informeren bij de bakker op de hoek wat er zoal mogelijk is.

Op onze beurt proberen wij de meest uiteenlopende wensen zo goed mogelijk uit te voeren. ‘Bij jou kan altijd alles’, roept hij verder. En ook dat is waar. Vaak kunnen we kleine details naar wens veranderen, en wat is er mooier dan een tevreden klant?! Ik vertrouw daarbij op de gunst (of wederdienst) van de klant om nog eens terug te komen voor bijvoorbeeld de dagelijkse boodschappen. Maar er zijn natuurlijk wel grenzen…..

In discussies met mijn man over dit onderwerp krijg ik dit voorbeeld te horen: je kunt met een afbeelding van een Mercedes naar een BMW-dealer gaan en vragen of ze die auto kunnen maken, maar hoe goed ze ook zijn bij BMW, een Mercedes kunnen ze niet leveren.

Oftewel: wij kunnen als bakker hoogstaand maatwerk  leveren, maar een taart van internet (van een patisserie uit Amerika, thuisbakster enzovoort) maak je niet zo maar na voor een normale prijs! Vooral op het gebied van bruidstaarten is er veel mogelijk maar klanten schrikken dan van de kosten.

Feit is dat mijn man en ik nog lang niet uitgesproken zijn over waar onze grens ligt, maar één ding is zeker: ik kan geen nee verkopen!

Reageer op dit artikel