blog

Zomerfair

De winkel

Zomerfair
Yvonne van Gils

In de jaarplanning houd ik al rekening met ‘de zomer’. De zomer geeft in onze toeristische regio namelijk geen daling van het aantal klanten, maar juist een flinke piek. Wij bedienen klanten die al 40 jaar op hun vaste camping in ons dorp zomervakantie vieren.

Wat voor de vaste inwoners geldt, geldt ook voor de toeristen: ze worden graag verrast met aanbiedingen en leuke activiteiten.

Nu zijn er allerlei activiteiten in het dorp en toevallig hebben we vorige week besloten om een zomerfair te houden met een groep winkeliers. Deze groep winkeliers is in twee categorieën in te delen: erg enthousiaste mensen en sombere mensen. En in alles wat we in vergaderingen bespreken, vind je deze tweedeling terug.

Zo komt er dus weinig van de grond, zou je denken. De enthousiastelingen zijn bereid tijd en geld te investeren in leuke evenementen, de sombere mensen zijn kritisch en doen vaak niet mee. Toch is de zomerfair een feit! We zijn ervan bewust dat niet iedere winkelier tientallen nieuwe klanten zal overhouden, maar het verbindt de winkeliers met de inwoners én toeristen wel degelijk.

De jaarmarkt, kermis, Koningsdag, de avondvierdaagse, de kunstmarkt en (bij ons) De Acht van Chaam-wielerronde, het zijn allemaal gelegenheden die je als ondernemer kunt benutten.

In ieder dorp of regio zijn verschillende markten of evenementen waar je iets kunt betekenen. Verzamel juist positieve winkeliers om je heen en kies één of twee activiteiten waarmee je als bakker jezelf kunt laten zien en waar het juiste publiek op af komt. Of, in het geval van de zomerfair, organiseer zelf deze gelegenheid.

Reageer op dit artikel