blog

Ambachtelijk

De winkel

Ambachtelijk

Reclameblokken op televisie zijn niet favoriet bij mij, maar de supermarktreclames die langs komen al helemaal niet. Ik verbaas me telkens wanneer een supermarktketen praat over ambachtelijk bereide producten. Als voorbeeld de 1 kilo zware roomboter-amandelstol van de Aldi, die voor € 2,79 te koop was. Op de foto ziet deze er niet slecht uit en de tekst is lovend. Als ook nog het woord ‘ambachtelijk’ gebruikt wordt, zou het een stol van ons kunnen zijn geweest.

Omdat de term ‘ambachtelijk’ niet beschermd is, wordt er op grote schaal misbruik van gemaakt. Maar wat betekent ‘ambachtelijk’ nu eigenlijk? Op Wikipedia staat: men noemt een product ambachtelijk of artisanaal (Frans voor ambachtelijk) als het op de originele of traditionele manier wordt gemaakt. De Dikke van Dale zegt: van een ambachtsman, tot het ambacht horend (tegenstelling industrieel).

De strekking van deze omschrijvingen is dat ambachtelijk tegenover procesmatig staat, en dat persoonlijke vakbekwaamheid en ervaring doorslaggevend zijn. Ambachtelijke producten zijn dus uniek doordat de ambachtsman individuele aandacht schenkt aan de grondstoffen en de bereiding. Omdat er niet of nauwelijks schaalvoordeel behaald kan worden, zijn ambachtelijke producten duurder dan industriële producten. Zo ligt de focus van de industrie op kostprijs en houdbaarheid, bij ons is dat versheid, smaak en uiterlijk.

Gelukkig hoor ik vaak genoeg in de winkel dat er een groot kwaliteitsverschil is tussen onze producten en die van de supermarkt. Dat is precies wat we nog beter kunnen uitdragen naar alle consumenten. Al bijna twintig jaar prijkt er ‘puur ambachtelijk’ op onze verpakkingen. Ons ambacht is ons voordeel ten opzichte van de supermarkten en dat moeten we dagelijks inzetten!

Reageer op dit artikel