blog

Storytelling

De winkel

Het verhaal bij jouw product of het verhaal van jouw bedrijf wordt steeds meer onderdeel van de marketing, en het wordt steeds belangrijker. Consumenten onthouden tenslotte makkelijker verhalen die ze hebben gehoord dan een standaardtekst met feiten. Storytelling is niet iets van de laatste jaren, de Rabobank had ooit Jochem de Bruin en werkte daarmee op een leuke manier aan hun imago. Totdat bleek dat de bank sjoemelde.

Storytelling

De laatste jaren zijn steeds meer ondernemers hun eigen graan gaan verbouwen of zij hebben samenwerking gezocht met lokale boeren en molenaars. Het gehakt komt van de slager uit de buurt en die haalt zijn dieren weer bij een boer uit een ander dorp. Het fruit komt van de groenteboer iets verderop en die haalt de aardbeien weer bij de teler uit de regio. Een aantal manieren om op eenvoudige wijze jouw verhaal te communiceren. Ontzettend makkelijk om te onthouden en het past helemaal in deze tijd van ondernemen.

Zo zijn er nog heel veel voorbeelden te verzinnen van het vertellen van jouw verhaal over wat jouw bedrijf is. Maar het verhaal moet wel kloppen! Je kunt niet aan de voorkant laten zien dat je bedrijf maatschappelijk betrokken is en niet alleen maar op winst uit is, wanneer er aan de achterkant wordt gesjoemeld met rentes. Ben je een ambachtelijke bakker, terwijl je brood vol zit met E-nummers? Is je brood echt desembrood, als je er ook gist aan toevoegt? Hoe puur is je speltbrood nog met de toegevoegde tarwe?

Bij het vertellen van het verhaal gaat het erom dat het ook van begin tot eind klopt. Dat het personeel weet waar het over gaat, en net als jij, dit verhaal kan delen. Je verhaal moet ook kloppen in de winkel; de indrukken die de klanten daar opdoen moeten matchen. Een stapel met broban-kratten gevuld met bolletjes geeft niet het ambachtelijke idee weer dat je wilt uitstralen. Je bent een bakker gericht op kwaliteit, dat vertel je aan alle klanten, maar je legt alvast een stapel voorgesneden brood neer, zodat de klant minder lang hoeft te wachten. Past dit wel bij jouw verhaal?


Ga nog eens goed over jouw verhaal nadenken en doe concessies. Je kunt je niet op iedereen richten, maar maak het verhaal zó sterk, dat daar het type klant op afkomt dat bij jouw bedrijf past. Want met een goed verhaal smaakt jouw product veel beter.

Reageer op dit artikel