artikel

‘Hier kunnen we jaren vooruit’

De winkel 1070

De verbouwing van de Vershof in Houten is nog niet eens helemaal klaar, maar Echte Bakker Sjaak Doeleman heeft alle vertrouwen in een succes. Met een totaal vernieuwde winkel is de bakkerij klaar voor de toekomst.

‘Hier kunnen we jaren vooruit’
De bakkerswinkel behoorde tot de eerste zaken binnen de Vershof die over zijn gegaan naar een nieuwe stek. Foto’s: Herbert Wiggerman

‘Ingang Vershof’ staat er op een bord, met een pijl wijzend naar een smalle doorgang. Tussen de steigers door ligt een houten loopplank die toegang verschaft tot de vernieuwde Vershof. Aan de linkerkant de groentewinkel, de kaaswinkel en de slager. Aan de overkant de viszaak, een delicatessezaak en de bakkerij van Echte Bakker Sjaak Doeleman. Er wordt nog gewerkt, maar de contouren van de vernieuwde Vershof zijn al overduidelijk te zien. Nog een paar weken en dan is de verbouwing echt klaar.

Meer openheid

In de bakkerswinkel zijn deze morgen twee dames aan het werk, terwijl op de achtergrond Berry Doeleman, zoon van oprichter Sjaak Doeleman, druk aan het regelen is. Verder wordt de zaak draaiende gehouden door de winkelbedienden ‘Zes dames die hier allemaal parttime werken.’

In november zit de zaak hier drie jaar, nadat Doeleman de winkel overnam na een faillissement van de vorige eigenaar. Het betekende voor de ondernemende bakker de vierde vestiging, na winkels in Odijk, Werkhoven en Cothen. Bij de overname van de zaak werd er al gesproken over een verbouwing van het totale winkelcentrum van Houten, dus besloot Doeleman met voortschrijdend inzicht niet veel te investeren in de nieuwe winkel. ‘Natuurlijk hebben we de zaak ons wel eigen gemaakt met onze eigen inventaris, maar hadden we deze voorkennis niet gehad, dan hadden we het grondiger aangepakt.’ Nu winkelcentrumeigenaar Altera Vastgoed besloot de Vershof volledig op de schop te gooien, wilde Doeleman ook de kans aangrijpen een toekomstbestendige bakkerswinkel te maken.

Positieve reacties

De bakkerswinkel behoorde tot de eerste zaken binnen de Vershof die over zijn gegaan naar een nieuwe stek. De verbouwing was even afzien, de bakkerij werd acht weken lang gehuisvest in een noodunit, maar het was het waard. In maart is de vernieuwde winkel opengegaan en ondanks dat er om de bakkerij heen nog altijd flink verbouwd wordt, kan Doeleman nu al concluderen dat het de zaak goed doet en er meer klanten naar de winkel komen. De reacties zijn positief, de bezoekersaantallen nemen toe. De bakker hoopt een omzetstijging van 20 procent te bereiken.

De nieuwe bakkerszaak is een moderne winkel, inspelend op de behoeften van de huidige consument. ‘Hier kunnen we jaren vooruit’, denkt de ondernemer. Zo is er in de nieuwe indeling veel meer openheid. Klanten kunnen bij wijze van spreken tussen het brood door lopen. Eerst is er het voorverpakte brood, dat de klant zelf mag pakken. Daarna volgt een soort balie met brood en broodjes, vervolgens is er het gebak, de chocola en de kassa. 20 procent van de zaak bestaat uit zelfbediening. Hiermee wil Doeleman voorkomen dat er rijen ontstaan. ‘Ook een passant die een halfje brood wil meenemen, willen we bedienen. Die moet snel kunnen afrekenen, zonder lang te hoeven wachten.’

Van de andere kant is de openheid in de zaak juist ook bedoeld om nog beter contact te maken met de klant. ‘De hoofdmoot is de bediening van de klant, want juist daarmee onderscheiden we ons ten opzichte van de supermarkt.’ Daarom staat er niet langer een toonbank tussen de medewerker en de klant, maar kan de medewerker een stapje opzijzetten om zich zodoende naast de klant te scharen en eventueel mee te kijken. ‘Op die manier kun je beter uitleggen welke producten we hebben en kun je de klant beter adviseren’, zegt Berry.

Twintig procent van de zaak bestaat uit zelfbediening. Hiermee wil Doeleman voorkomen dat er rijen ontstaan.

Tot nu toe wordt één, soms twee keer per dag brood aangeleverd dat in de bakkerij in Werkhoven is gebakken. Mogelijk wordt in de toekomst in de zaak in Houten tweefasenbrood afgebakken om de beleving van de klant nog beter te maken. Want de juiste geur overbrengen, dat is wel een issue met alle versspecialisten dichtbij elkaar. Je wil niet dat het in de bakkerij naar vis ruikt en in de viswinkel naar speculaas, om maar wat te noemen. In de oude Vershof was dit soms nog wel eens lastig, maar met de verbouwing is ook de luchtafvoer grondig aangepakt en daardoor is daar nu geen sprake meer van.

Noodzakelijk

De verbouwing van de Vershof was noodzakelijk. Op het moment dat Doeleman de Houtense bakkerij overnam, zat het winkelcentrum in een neerwaartse spiraal. De winkelleegstand was hoog als gevolg van het internetshoppen, maar ook door de concurrentie van vooral de stad Utrecht voor funshoppers. In Houten was te weinig sfeer, de klandizie bleef weg en er werd niet meer geïnvesteerd.

Hoog tijd om daar wat aan te doen, vond Altera Vastgoed, sinds 2013 eigenaar van het winkelcentrum. Om Houten weer op de kaart te zetten, zou de stad gebaat zijn bij een compacter winkelcentrum met meer levendigheid en gezelligheid. Altera besloot er zelfs enkele miljoenen in te steken. Onderdeel van de grondige aanpak van het centrum is de verbouwing van de Vershof, dat centraal is gelegen tussen het oude winkelgedeelte uit de jaren tachtig en de nieuwe winkelpassage uit 2008. Het oude en nieuwe deel vertoonden geen samenhang en zodoende zat er ook geen loop in. In de plannen van Altera moest de Vershof een duidelijk hart van het winkelcentrum worden, met een nieuw entreegebouw en een eigentijdse uitstraling als ‘foodmarket’. ‘De Vershof wordt een herkenbaar punt. Het moet ervoor zorgen dat alles uiteindelijk meer één geheel wordt’, zei Erwin Wessels van Altera bij aanvang van de verbouwing.

Nu winkelcentrumeigenaar Altera Vastgoed besloot de Vershof volledig op de schop te gooien, wilde Doeleman ook de kans aangrijpen een toekomstbestendige bakkerswinkel te maken.

Op de schop

Het gebouw is helemaal op de schop gegaan, iedere ondernemer heeft een vernieuwde winkel gekregen, op een andere plek binnen de Vershof. In totaal zitten er zes ondernemers direct aan het plein. Naast de bakkerij zijn dat een slager, een visboer, een groenteboer, een delicatessenzaak en een kaasboer. In het midden van dit plein komt een soort grote keuken, waar de ondernemers straks workshops, demonstraties en proeverijen kunnen organiseren. ‘Zo is er regelmatig iets te doen en verrassen we de bezoekers’, volgens Berry. Naast de Vershof wordt ook het naburige winkelplein aangepakt. Meer groen met zitelementen, nieuwe horeca, duurzame verlichting en terrassen moeten ervoor zorgen dat het sfeerloze plein bij winkelcentrum Het Rond weer een gezellige ontmoetingsplek wordt. Altera neemt de verbouwingskosten van het winkelcentrum voor eigen rekening. De huur is niet verhoogd en is zelfs op het huidige niveau vastgezet voor de komende vijf jaar.

Elkaar versterken

Door bij elkaar te zitten, versterken de ondernemers elkaar, is de gedachte achter de vernieuwde Vershof. Aan weerszijden van de toegangen tot het plein zijn grote supermarkten gevestigd en daarom is gezamenlijk die concurrentie beter te weerstaan. Naast de voordelen van het bij elkaar zitten, wordt er ook samengewerkt. ‘We willen er met z’n allen wat van maken’, zegt Berry. ‘Eens in de paar weken wordt een overleg gehouden waarin de voortgang en gezamenlijke acties worden besproken.’ Zo wordt er gezamenlijk geadverteerd in het weekblad. ‘Hierdoor kun je paginagroot adverteren en krijg je dus meer zichtbaarheid.’ Ook worden samen acties gehouden. ‘Je kunt bijvoorbeeld denken aan een bon van de kaasboer bij de aankoop van drie broden. Zo zorg je dat de klant ook bij andere ondernemers in de Vershof komen.’ Ook delen de ondernemers samen een personeelsruimte in het pand. Daarnaast worden er waar mogelijk bij elkaar de producten afgenomen. Zo betrekt de slager de groenten van de groenteboer en de broodjes van de bakker. Andersom koopt Doeleman bij de slager het vlees voor de saucijzenbroodjes.

Zijn er ook nadelen van het verzamelen van de versspecialisten op één plein? Nauwelijks, constateert Berry. Alleen wat betreft openingstijden moet iedereen zich conformeren aan de meerderheid. Dat betekent dat afgelopen jaar de zondag voor Kerst de winkel open moest, terwijl de andere vestigingen van de bakkerij gesloten waren.

In totaal zitten er zes ondernemers direct aan het plein. Naast de bakkerij zijn dat een slager, een visboer, een groenteboer, een delicatessenzaak en een kaasboer.

Plus in de omzet

De vernieuwing van de bakkerij heeft al tot veel positieve reacties geleid. Van bestaande, maar ook van nieuwe klanten. Met supermarkten aan weerskanten van de Vershof zijn het vooral de klanten die hechten aan kwaliteit en persoonlijke service die naar de Vershof komen, denkt Berry. Dat hoeven niet per se de klanten te zijn die meer te besteden hebben. ‘Het zijn juist ook jonge gezinnen en oudere mensen die bij ons komen.’ Vooral de vierbrodenactie op woensdag is populair bij de prijsbewuste consument. Dan verkoopt de bakker vier broden voor €7,50. ‘Deze woensdag hebben we 140 volkoren broden voor deze actie.’ Normaliter wordt alles ’s morgens aangeleverd, alleen op zaterdag wordt een tweede ronde gereden. Maar de opslag is beperkt, en als de prognoses van Altera uitkomen en er 30 procent meer bezoekers naar de Vershof komen, is een tweede toevoer in de toekomst misschien wel vaker nodig.

Dit verhaal is verschenen in het juli-nummer van Bakkerswereld. Geïnteresseerd in meer bedrijfsreportages? Neem dan een voordeelabonnement op Bakkerswereld.

Reageer op dit artikel