nieuws

Enthousiaste start van derde dag Grip op je Bakkerij

De bakkerij

Enthousiaste start van derde dag Grip op je Bakkerij
Veel deelnemers aan de zesdaagse training Grip op je Bakkerij hebben geur en productie teruggebracht in de winkels. Foto: Koos Groenewold

De deelnemers aan Grip op je Bakkerij zijn vanochtend (maandag 29 september) enthousiast begonnen aan de derde sessie van de zesdaagse training. Uit de evaluatie van de vorige sessie begin september blijkt dat de deelnemers opnieuw de nodige actie hebben ondernomen om hun bedrijfsvoering een boost te geven.

De groep van zo’n twintig bakkers is maandag ontvangen op de locatie van mede-organisator Koopmans Meel in Leeuwarden. Exellior-trainer Rob Mali prikkelde de ondernemers opnieuw hun verhalen te vertellen en ervaringen uit te wisselen. Dat leidt ook onderling tot interacties: terwijl één van de deelnemers vertelde dat hij nog geen filmpjes in de winkel kan draaien, bood een andere deelnemer direct al aan dat hij dit via zijn zoon wel kan regelen.

Geur en productie

Uit de vorige sessie hebben de deelnemers vooral ideeën opgedaan van consumentenkenner Wenda Kielstra, die de focus legde op het prikkelen van de zintuigen. Veel deelnemers hebben naar aanleiding van haar verhaal geur en productie teruggebracht in de winkels. Ook het voor de consument pijnigende €-teken is door vrijwel elke deelnemer geschrapt in de reclame-uitingen en op de sites. De consument leest zonder euroteken ook hoeveel een product kost, blijkt namelijk. Het euroteken roept een negatieve associatie op.

Klantcontact

Een ander opvallend element is dat ondernemers en onderneemsters – soms noodgedwongen, soms vrijwilig – in hun winkels zijn gaan staan en daar voor hun medewerkers zijn gaan voorleven hoe zij willen dat er met de klant wordt omgegaan. Dat leverde bovendien op dat ze zelf in contact kwamen met de klanten zelf. Deze aanpak werkt positief naar zowel het personeel als de klanten. Tegelijkertijd blijken de ondernemers er zelf ook veel plezier aan de te beleven, de betrokkenheid wordt over en weer groter.

Leiderschap

Deze middag buigen de deelnemers zich over het thema ‘Persoonlijk leiderschap’, waarin zij via een rollenspel en gesprekken leren hoe ze hun medewerkers kunnen coachen.

 

De training Grip op je Bakkerij is een initiatief van Bakkerswereld, Dawn Foods en Koopmans Meel. De vierde bijeenkomst is op maandag 3 november.

Reageer op dit artikel