blog

Binnenlopen met Whatsapp

De bakkerij 769

Zo rond 2012 veranderde er veel in de binnenstad van Zwolle en dan vooral qua routing van potentiële klanten. Bushaltes verdwenen, looproutes werden omgelegd en nieuwe fietsbruggen gebouwd. We wisten al vrij snel dat dit enorm veel invloed kon hebben op onze omzet, aangezien alle looproutes bij ons verdwenen.

Binnenlopen met Whatsapp

Direct maakten wij de keuze om ons te gaan richten op de horeca. Veel mogelijkheden had de horeca nog niet om brood af te nemen en de markt leek groeiende. Maar we gingen het wel op onze manier doen: geen klanten zelf benaderen, ónze betalingsvoorwaarden en ónze manier van communiceren. Maar misschien nog wel het belangrijkste: niet leveren voor 8.00 uur. Elke klant moet zijn eigen brood afbakken en een dag van tevoren zijn eigen voorraad op peil hebben. Daar staat tegenover dat wij ook altijd voorraad hebben liggen en er altijd brood bij ons gehaald kan worden, mocht er te weinig zijn.

In het begin waren het kleine klanten met af en toe wat brood. Maar naar mate het bekend werd dat wij ook aan de horeca leverden, werden de klanten groter. Hele stapels brood werden te voet door de binnenstad naar onze afnemers gebracht. Een bezorgauto hadden we tenslotte nog niet. Op een gegeven moment konden we echt niet meer zonder een auto en werd die ook aangeschaft. Aan het einde van de dag nog de auto volladen en de rondjes rijden. Tot ook dat niet meer kon en er bezorgers moesten komen. Inmiddels bezorgen we zes dagen in de week en zijn er weken bij dat we meer omzet draaien aan de horeca dan in de winkel. Maar overall is de winkel nog altijd goed voor 60-65 procent van onze omzet.

Elke klant heeft zijn eigen Whatsapp-groep, met daarin de verantwoordelijken voor het brood of banket. Wij willen voor 4.00 uur in de ochtend de bestelling hebben. Aangezien alles al in de vriezer klaarligt, hoeven wij het er alleen maar uit te trekken. In sommige gevallen grijpen we een keer mis, maar omdat we nooit heel vroeg leveren, kunnen we dit makkelijk in de productie meenemen. Het voordeel van de app is dat de koks niet nog speciaal achter de pc hoeven te kruipen om hun bestelling door te geven. Appen gaat bovendien snel. De drempel om te bestellen is enorm laag en het contact is heel direct. Is er een klacht, stuur even een foto en we lossen het gelijk op. Behalve dat we in aantal klanten enorm groeien, groeien we veel bij bestaande klanten. Het systeem werkt perfect, collega’s zien ook onderling of en wat er is besteld. In het begin moesten sommigen er nog aan wennen, maar inmiddels willen ze niet anders meer. Ruim 35 procent van onze omzet loopt nu gewoon binnen via Whatsapp.

Reageer op dit artikel