blog

Wat is service?

De bakkerij 99

Wat is service?

Afgelopen twee weken zijn wij op vakantie geweest in eigen land. Waar wij zaten barst het normaal van de toeristen, maar nu buiten het seizoen was het er een stuk rustiger. Even geen boodschappen afhalen bij de pick-up service of je eigen brood mee naar huis nemen. Op de eerste avond snel even ergens een hapje eten. De ober en – ik vermoed – manager geeft na een leuk gesprek aan ons graag nog eens terug te zien. Een aantal dagen later zijn we er weer, maar dezelfde man geeft totaal niet de indruk ons te herkennen.

Bij de lokale bakker is het helaas ook niet al te best gesteld: een superstrakke winkel die tot in elke hoek is gevuld. Wat opvalt is dat er in hetzelfde vak eigen beschuit en fabrieksbeschuit ligt, maar daar gaat het nu niet om.

We vragen of het volkorenbrood zonder toegevoegde suiker is, de verkoopster geeft aan dit na te moeten vragen bij de bakker. De tweede keer is het volkorenbrood op en is onze vraag of er een alternatief is. Dezelfde verkoopster kan zich niet herinneren dat het volkorenbrood zonder suiker was en gaat opnieuw navraag doen.

Bij een ander bezoek geef ik de verkoopster een compliment over de mooie winkel en de mooie producten, waarop haar reactie is: ja hè. Vervolgens gaat ze tijdens het snijden van het brood met een collega staan praten.

Als ik dit soort dingen meemaak, gaan mijn nekharen overeind staan. Ik hoop altijd dat dit bij ons in de bakkerij écht niet gebeurt. Het zijn niettemin mooie voorbeelden om bij terugkomst in de bakkerij weer eens over te praten.
Ik vraag me af hoe de eigenaren van deze bedrijven erover denken. Is dit voor hen voldoende, gewoon ‘goedemorgen’ en ‘wat mag het zijn’? Misschien hoeven ze geen klanten te binden, want het zijn toch maar toeristen. Misschien slaan wij wel door in onze service. Met een volle tas even om de toonbank lopen. Als de klant haar portemonnee is vergeten, mag ze de volgende keer wel betalen. Bij een klacht altijd een nieuw product mee of geld terug.

Service is misschien wel een te groot begrip en voor iedereen anders in te vullen. Maar als de vakkenvuller in een supermarkt vriendelijker tegen je doet dan de verkoopster in een speciaalzaak, dan moet je toch eens goed gaan nadenken.

Reageer op dit artikel