blog

Extremen als uitdaging

De bakkerij 88

Extremen als uitdaging

We hebben er allemaal wel een beeld van, een gevoel bij en een mening over: brood! We kunnen het ruiken zonder dat het fysiek bij ons is. Allemaal hebben we een voorkeur voor een soort, een eetmoment, een type beleg. Er zijn ook maar weinig producten te koop die in zo’n diversiteit worden aangeboden, niet alleen het product zelf maar ook de kanalen waarlangs het wordt verkocht: van ambacht tot blurring.

Brood is uitermate geschikt om de hybride consument op zijn wenken te bedienen. Het gaat hier om extremen; in een tijd waarin velen de hand op de knip houden, is er een grote andere groep die zich gul laat leiden door emotie, gezondheid of sociale media bij de keuze van brood.

Consumenten laten zich snel verleiden door andere aanbieders en alternatieven voor het eten van brood. Het is bijzonder hoe creatief producenten van brood daarbij schakelen: spelt, glutenvrij, lactosevrij, zoutarm, verrijkt brood, desem, biologisch of van lokaal geteelde granen.

Versheid is van evident belang. Supermarkten en de horeca weten hier goed op in te spelen en bieden ieder moment van de dag een ovenvers product aan. Bijna nog warm, lekker ruikend, en zo lekker van zichzelf door de knapperige korst of de toevoeging van kruiden, dat menig consument de verleiding niet kan weerstaan.

Hoe zou een ambachtelijke bakker gebruik kunnen maken van trends in de markt? Inspelend op de hybride consument en rekening houdend met een renderende bedrijfsvoering zou een keuze voor marge leidend moeten zijn. Door de weeks minder assortiment, waardoor wellicht vaker op een dag een charge afgebakken kan worden. En in het weekend een grotere diversiteit met duurdere producten die meer marge geven.

Een keuze voor alleen de bovenkant van de markt is slechts weggelegd voor aanbieders in de grote steden. Een keuze alleen voor de onderkant van de markt geeft weinig marge en maakt dat de bakker gaat concurreren met het grootwinkelbedrijf. Die strijd zou hij niet moeten aangaan.

Wat voor de specialist bij uitstek van wezenlijk belang is, is inspelen op de emotie. Maak volop gebruik van sociale media waarbij de verpakking van brood de drager kan zijn van de verwijzing naar de bakkerij op internet. Hoe mooi is het als de bakker in de buurt op internet laat zien hoe laat hij weer een oven vol verse producten in de winkel heeft liggen?

Reageer op dit artikel