blog

Niet elke consument is ons type klant

De bakkerij 44

Niet elke consument is ons type klant

Na het faillissement van de V&D – en daarmee ook La Place – verdween er weer een bakkerij uit de binnenstad. Volgens experts lagen er hier kansen voor bestaande bakkerijen om nieuwe klanten binnen te halen. De week na het faillissement van La Place kwamen er dan ook nieuwe klanten bij ons in de winkel.

Al snel bleek dat de La Place-klant niet echt het type klant is waar wij ons op hebben gericht. Ze waren in ieder geval wel mondig genoeg om hun ongenoegen uit te spreken over onze manier van bedrijfsvoering. ‘Waar zijn de aanbiedingen?’ Waarom hebben jullie geen aanbiedingen, bij de La Place hebben ze elke dag een aanbieding.’ ‘Wat hebben jullie aparte modellen brood, bij de La Place hebben ze tenminste grote broden en die zijn veel goedkoper.’

De reacties van deze mensen verbaasden mij nogal, aangezien niemand hen heeft verplicht om bij ons het brood te kopen. Als hoogtepunt kreeg ik nog te horen: ‘Je bent niet echt een goede ondernemer, want je wist al lang dat La Place failliet ging en je had best je hele assortiment daarop kunnen aanpassen.’

Ik heb altijd gedacht dat La Place één van onze grotere concurrenten in de stad was. Ze hadden mooie, authentieke producten, die werden gebakken in een open omgeving. Wij zijn ons gaan richten op de bovenkant. Onze prijsstelling is daarop aangepast en prijsacties vind ik daar niet bij horen. Het is dan tocht grappig om te zien hoe consumenten gewend zijn geraakt aan kortingen, brooddagen en andere acties. Wij blijven echter ons assortiment voeren en behouden onze marketingsstrategie, we zij natuurlijk wel De Stadsbakker en niet La Place.

Reageer op dit artikel