blog

Vakkennis is de basis

De bakkerij

Vakkennis is de basis

Heeft de Nederlandse bakkerijsector het ambacht te weinig beschermd, waardoor echte vakkennis is weggelekt en bakkers te afhankelijk zijn geworden van halffabrikaten en mixen? Weten (jonge) bakkers werkelijk niet meer hoe brood vanuit de basis moet worden bereid? Laat staan dat leerlingbakkers dat weten?

Het vraagstuk over het gemis aan vakkennis bij leerlingen en jongvolwassen bakkers stond centraal tijdens een themamiddag van de NBOV, half april in Vianen. Ondernemers, opleiders en bestuurders stelden het opleidingsniveau op zowel scholen als in de leerbedrijven aan de kaak om de neuzen in dezelfde richting te krijgen.

Het is opmerkelijk: onder invloed van de krimpende economie hoorde de bakker jarenlang dat hij te veel vakman en te weinig ondernemer was. Diezelfde bakker krijgt nu te horen dat hij te weinig vakman is, afhankelijk geworden van zijn grondstoffenleverancier. Dat laatste is natuurlijk gechargeerd, maar wel veelgehoord.

Dat veel bakkers uit zichzelf terug zijn gegaan naar de basis, bewijst dat vakmanschap meer dan ooit nodig is. Opnieuw uit economische noodzaak, maar dit keer juist om het verschil te maken met de talrijke andere broodaanbieders. En als borging van het ambacht.

In Vianen werd duidelijk dat de driehoek school-ondernemer-leerling zwak is. Leerlingen zouden nogal eens ongemotiveerd zijn, roc’s herkennen zich niet in de kritiek dat er te weinig vakkennis wordt bijgebracht, ondernemers spannen zich niet optimaal in om het ambacht op de werkvloer over te
dragen.

Maar de tijd dat de bal bij de andere partij kan worden neergelegd, is voorbij. Elk van de partijen is verantwoordelijk. De leerling is daarbij degene die het minst mág weten. Natuurlijk is het  jn als een enthousiaste brood- of banketbakker uw bedrijf binnenloopt, die gun ik u allemaal. Maar het is nog wel een jong mens dat zich mag ontwikkelen. Wist u op uw 15e wat u wilde?

De NBOV heeft in Vianen een goede voorzet gegeven om de volwassen partijen samen te brengen. Met de keuze om bakker te worden zetten leerlingen een eerste stap. Vervolgens is het aan scholen en leerbedrijven om de jongeren zoveel input te geven dat zij het vak van (banket)bakker het allermooiste gaan vinden dat er is. Te beginnen bij de basis.

Reageer op dit artikel