artikel

‘De Bakkers Combinatie voorziet in een leemte’

De bakkerij

‘De Bakkers Combinatie voorziet in een leemte’
Patrick Tissen (l) is samen met Henk de Haan en dochter Babette aandeelhouder van The Real Baker. Babette is van origine onderwijzeres. Foto's: Herbert Wiggerman

Acht middelgrote bakkersbedrijven zijn aangesloten bij De Bakkers Combinatie. Patrick Tissen is eind 2018 de nieuwe verkooporganisatie voor de bakkerij begonnen. Symptomatisch voor de groei is de nieuwe klant die zich in week 45 aandiende: Hema. De net heropende The Real Baker speelt ook een rol binnen de combinatie.

Patrick Tissen had dit ook niet verwacht. Na bijna een jaar De Bakkers Combinatie weten retail en foodservice de verkooporganisatie goed te vinden. De oud-directeur van Top Bakkers liep al enkele jaren met de gedachte rond zelf een organisatie te beginnen die in een leemte voorziet. Oók in de wetenschap dat zijn netwerk prima op orde is. De ondernemer ziet zijn klantenbestand de laatste maanden behoorlijk groeien, met als meest recente loot aan de stam: Hema.

Onder meer Sligro, Bidfood, en de supermarktketens Boon en Jumbo weten Tissen en zijn team ook te vinden voor ambachtelijke bakkerijproducten. De bakkers van De Bakkers Combinatie verzorgen voor hun klanten frozen to fresh (diepvries), zuurstofarm verpakt (ZAV) en dagverse brood- en banketproducten. In tegenstelling tot de industrie werkt De Bakkers Combinatie met charge-ovens, waardoor in korte tijd een uitgebreid assortiment kan worden geproduceerd en professioneel worden verpakt, geëtiketteerd en kan worden diepgevroren.

 

‘Het is belangrijk dat de aangesloten familiebedrijven tevreden blijven’

Patrick Tissen, Bakkers Combinatie

De 49-jarige Tissen zag met zijn jarenlange ervaring in de bakkerij-branche een gat in de markt, met name op het gebied van kleinschalige diepvries, en vult dat in met De Bakkers Combinatie. ‘Ik wilde middelgrote bakkersbedrijven van hetzelfde niveau laten samenwerken, zodat ze gezamenlijk een goede leverancier voor foodservice en retail kunnen zijn. Ik ben zelf de spil die de contracten met de klanten sluit, wetende wat de aangesloten bakkers kunnen leveren op basis van hun bakcapaciteit’, zegt Tissen. Hij heeft naast The Real Baker uit Veenendaal de bakkers Holleman uit Elst, Van Eekeren uit Utrecht, Dijkstra uit Leeuwarden, Vermeulen & Den Otter uit Vlijmen, De Haas uit Haps, Bliek uit Middelburg, Simit Paradijs uit Rijen en Hellema Chocolade uit Almelo aan zich verbonden.

Bundeling

Door de bundeling van krachten is de organisatie in staat een uitgebreid assortiment aan te bieden en ook mee te denken met logistieke oplossingen. Tissen: ‘Meer dan deze bakkers is in principe ook niet nodig, tenzij er zich een nieuwe bakker meldt die over een specialisatie beschikt die een van de anderen niet heeft. Bovendien wil ik de groep niet al te groot hebben en is het ook belangrijk dat de aangesloten familiebedrijven tevreden blijven.’

Gunnen

Want het gaat bij De Bakkers Combinatie om de wat grotere bakkerijen. Patrick Tissen: ‘Ik ken de bakkers die voor mij bakken al jaren, het zijn gelijkgestemden en ik heb een goede band met hen
opgebouwd waardoor we snel kunnen schakelen en zij mij het vertrouwen geven in de onderhandelingen met klanten of potentiële klanten. Zij gunnen mij wat en ik hen’, zegt Tissen, die deze organisatie alleen heeft kunnen opzetten omdat hij de branche door en door kent. ‘Klinkt misschien raar, maar ik voel het ook als een soort morele plicht om de bakkerijen te helpen. Heb er jaren geld aan verdiend. Zie het als een soort van bevlogenheid.’

Vanuit de centrale organisatie in Veenendaal worden retailers en groothandelaren voor horeca en grootverbruik bediend. Patrick Tissen heeft er een kleine organisatie opgetuigd, en maakt gebruik van externe partijen die hem administratief ondersteunen.

Hema

Met Hema erbij is de omzetverhouding foodservice en retail ongeveer fifty-fifty bij De Bakkers Combinatie. ‘Ben er erg trots op dat het binnen een jaar is gelukt een klant als Hema binnen te halen. We bedienen Hema samen met Pandriks Bake Off uit Meppel, die het vloer- en hardbrood produceert en wij het kleinbrood met verlengde tht en voorgebakken boerenbrood. Eerst hebben we samen met Pandriks een pilot uitgevoerd, om te kijken waar de behoeftes bij de Hema-klanten liggen.’

Twee trends die Tissen in de horeca en foodservice waarneemt als het gaat om brood heeft hij in de pilot verwerkt. Tijdens de pilot bij Hema heeft dat tot goede omzetten geleid: ready to consume en zelf afbakken op locatie.

The Real Baker

Henk de Haan is het creatieve brein achter The Real Baker.

Behalve de acht aangesloten bakkers bij De Bakkers Combinatie speelt ook The Real Baker, waarvan Patrick Tissen samen met Henk de Haan en zijn dochter Babette de Haan aandeelhouder is, een steeds prominentere rol in het geheel. Op 1 juli 2019 is The Real Baker verhuisd van Ede naar een nieuw eigen pand in Veenendaal en op 6 augustus 2019 bestond dit bedrijf 5 jaar. Enkele weken geleden vond de officiële opening plaats. Tissen, die zelf in 2017 in het bedrijf is gestapt: ‘Het is hard gegaan de afgelopen jaren, van klein, naar groter en nu dan naar onze nieuwe bakkerij om verder te kunnen groeien, om nog betere producten te kunnen bakken, efficiënter te kunnen werken en te blijven voldoen aan de laatste hoge eisen van onze afnemers. Wij zijn er in elk geval hartstikke trots op. We beschikken over drie keer meer opslagcapaciteit dan in Ede met 202 diepvriespalletplaatsen.’

Tissen verzorgt het management inkoop en verkoop, Henk de Haan doet productie & techniek en Babette logistiek, inpak, personeel en administratie. The Real Baker richt zich op productie van muffins, bagels en specialiteiten. Klanten zijn onder meer Van Tol Retail, Bagels & Beans, Jumbo, Albert Heijn en De Bakkers Combinatie. Henk de Haan is het creatieve brein die voortdurend experimenteert met ingrediënten en nieuwe producten lanceert. Zijn motto is: You name it, we bake it. Tissen heeft als doel om met The Real Baker ook klanten in het buitenland te werven.

Profiel

Patrick Tissen is ook eigenaar van Broodcompany bv, dat het hoofdkantoor op hetzelfde adres heeft als De Bakkers Combinatie en The Real Baker. Broodcompany richt zich op biologisch brood en werkt samen met bakkerijen die brood- en banketproducten met 100 procent natuurlijke biologische grondstoffen bereiden. Het bedrijf staat onder controle van Skal Biocontrole (Skal-nr. 102627) en mag het logo van de Stichting Eko-keurmerk voeren op alle producten. Broodcompany heeft een eigen winkel in Utrecht en opent in 2020 in de Domstad nog een vestiging en een in Delft. Het bedrijf biedt speciale concepten voor horeca, groothandel, retailers en overige grootverbruikers. Onder meer de keten Anne & Max wordt volledig voorzien van biologische bakkerij producten. Een eigen biologische bakkerij afdeling kan met het shop-in-shop-winkelconcept van Broodcompany.

Foto's

Reageer op dit artikel