blog

Iedereen kan Gerard zijn

Blogs

In de laatste editie van Bakkerswereld stond een fantastisch artikel over een Berlijnse bakkerij: Brot ist Gold. Een bedrijf waar één soort brood wordt gemaakt en verkocht. Geen gebak, geen stukgoed, geen bonbons, geen ijs, niks. Behalve één soort brood dus. En dan ‘natuurlijk’ ook maar in één vorm, één maat en ‘uiteraard’ ongesneden. Alles was top aan dit concept!

Iedereen kan Gerard zijn

Deze ondernemers hadden hun klanten gevraagd wat ze van brood verwachten en ontmoetten emotie en wantrouwen. Dit wantrouwen werd weggenomen door uitsluitend met pure grondstoffen te gaan werken. Door hierover te vertellen, spelen zij vol in op de emotie. Deze bakkers kwamen tot de conclusie dat brood ‘goud’ is. Ze weten alles over hun brood. Welk graan, hoe dat graan in elkaar zit, waar dit het beste groeit, hoe het smaakt. Alles. Lees het artikel er nog maar eens op na.
Deze liefde voor brood kom ik ook tegen in het dorp waar ons bedrijf staat, in Wijk en Aalburg.

Gerard Hardeman, de biologische bakker, nam ooit een gemengd bedrijf over en bakte zijn producten zoals de meeste bakkers. Tot hij op een dag het licht zag. Hij was het beu om van mixen en broodverbeteraars afhankelijk te zijn en werd een biologische bakker. Niet een beetje, maar overtuigend: met oog voor omgeving en milieu. Gerard ging onderzoeken wat hij moest doen om goed brood te kunnen bakken. Las alles, belde binnen- en buitenland af voor hulp en informatie, en vond zijn eigen weg. Dit resulteerde, met wat vallen en opstaan, in een goed lopende bakkerij en zelfs een biologische bakkerijschool. Gerard geeft les aan bakkers. Niet enkel aan bakkers die alles willen weten over echt brood, van graankorrel tot oven. Hij leert óók zijn klanten brood bakken. Hij geeft zelfs les in Israël en verder.

Wat is dat toch? Dat bakkers die op een eenvoudige manier lijken te bakken, zo succesvol zijn? Dat mensen letterlijk in de rij gaan staan om het pontje te nemen om naar de bakker te kunnen? In ieder geval geen assortiment van zestig soorten brood en twintig soorten gebak. En ook geen korps aan bakkers. Nee: passie, kennis en ondernemerschap vormen de basis voor het succes van onze biologische bakker. De liefde voor brood én de liefde om te delen. Gerard deelt bijvoorbeeld zijn kennis met de plaatselijke molenaar die vakkundig voor hem zijn meel maalt. Dat zie je vaker: gepassioneerde mensen die graag hun kennis en kunde delen. Ze zijn niet bang dat dit ze klanten kost, het levert ze juist ambassadeurs op! Fans! Klanten voor het leven!

Gerard is regelmatig een paar dagen dicht. Dan hangt er een briefje op de deur met de mededeling dat de bakker kennis aan het vergaren is in het buitenland. Of op zoek is naar een nieuw graan. Dat is toch fantastisch? En de klanten? Die komen even vrolijk weer terug om zich te laten verwennen. Door een goed verhaal en een heerlijk brood. En het mooiste is: iedereen kan het!

Reageer op dit artikel