blog

Bakkers nu echt samen in actie

Blogs

Bakkend Nederland komt in actie. Veertien ambachtelijke bakkers hebben de handen ineengeslagen en willen met zoveel mogelijk vakbroeders maandag 23 september een vuist vormen tegen het supermarktkanaal. Deze datum moet, als het aan de initiatiefnemers ligt, de boeken van de bakkerijgeschiedenis ingaan.

Bakkers nu echt samen in actie

Op deze dag wordt de hashtag appelrakker ‘vers van uw ambachtelijke bakker’ gelanceerd. En niemand die daar nog onderuit kan. Alle bakkers twitteren, instagrammen en facebooken die dag over het nieuwe ambachtelijke product, de #appelrakker. Heel Nederland (en ver daarbuiten) zal weten dat ze voor echt ambachtelijke producten naar de echte bakker moeten.

De actie van initiatiefnemer Arend Kisteman slaat aan. Dat blijkt wel uit de vele positieve reacties en de vele aanmeldingen die al daags na de bekendwording zijn te lezen op de socialmediakanalen. Zonder de hulp van grote bedrijven of overkoepelende organisaties, is er nu echt een actie vanuit de bakkers. Gezamenlijk optrekken om sterk te staan. De bakkerijbranche is absoluut niet gebaat bij verdeeldheid nu het 5 voor 12 is. Maar juist bij saamhorigheid en ook daadwerkelijke actiebereidheid. Zoals Geert Caniels, voorman van de Echte Bakkers het zegt: ‘Of we gaan echt samenwerken, of we blazen samen de kaars uit.’

In deze editie daarom aandacht voor het initiatief van de Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij. Twaalf organisaties werken samen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen en zo voldoende kandidaten te werven door de overname van bakkerijen. Het gebrek aan kwalitatief goed personeel en het tekort aan bedrijfsopvolging is een probleem waar alle ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgen.

Het Genootschap voor de Bakkerij pakt deze handschoen nu (ook) op. De problematiek lijkt geen tijdelijk karakter te hebben en daarom organiseert het platform donderdag 12 september het congres ‘Personeelstekort in de bakkerij’. Iedereen die wil meedenken en actief betrokken is, kan aanhaken om samen oplossingen in kaart te brengen. Het Bakery Institute maakt zich ook sterk om nieuwe medewerkers voor het bakkersvak te enthousiasmeren. Directeur Tamara Hoogerwaard zal tijdens het Retail & Brands Festival (ook op 12 september) vertellen hoe zij retail en ambacht beter op elkaar wil laten afstemmen. Het is fantastisch dat dergelijke initiatieven nu ontstaan. En dat ze ook door de bakkers zelf worden gedragen. Van belang blijft dat gezamenlijk wordt opgetrokken en dat er geen ‘wildgroei’ aan acties en congressen ontstaat. Maar voor nu geldt: donderdag 12 en maandag 23 september: noteer deze data en haak aan!

Reageer op dit artikel