blog

Let op, sta niet stil en wees alert

Blogs 373

Horecava 2019 was groter dan ooit. Alle hallen van de RAI in Amsterdam werden vier dagen lang bezet door bedrijven en organisaties die op de een of andere manier iets met hotellerie, restaurant of café te maken hebben. Ook de bakkerij- en de patisseriebranche waren net als vorig jaar uitgebreid vertegenwoordigd. Terecht natuurlijk, want goed brood is in de horeca niet meer weg te denken en fraaie bonbons misstaan niet in restaurants die een mooi totaalconcept willen neerzetten. Anderzijds schuurt de bakkerij steeds vaker tegen de horeca aan.

Let op, sta niet stil en wees alert

Dat een goed concept, waarbij het beste van beide werelden wordt gecombineerd, de ondernemer geen windeieren legt, hebben we al vaker beschreven. En dat zullen we ook dit jaar blijven doen. Zoals in het interview met bakker Evert Groenendijk in Amersfoort. Voor zijn nieuwe winkel schafte hij een goede koffiemachine aan en dat blijkt een groot succes. Voor de €2,25 die zijn klanten voor een kopje koffie betalen, heeft hij veel minder werk dan dat hij heeft met het brood dat hij voor dezelfde prijs verkoopt. Het is dus makkelijk verdienen.

Andere ondernemers gaan het minder voor de wind. Zoals Leo Ummenthun in het Limburgse America. Voor hem, en daarmee ook voor zijn dochter Anne, is het doek gevallen. Na bijna zestig jaar. Geen opvolging en problemen met de gezondheid liggen aan deze verdrietige beslissing ten grondslag. Ummenthun kan het zelf eigenlijk nog maar nauwelijks bevatten. De man met de hamer moet volgens hem nog komen.

Stoppen met werken is een onderwerp dat bij menig ondernemer wel eens door het hoofd speelt. Maar kan dat eigenlijk zomaar? Bij wie moet je terecht voor welk advies? Welke hobbels kun je onderweg tegenkomen? Deskundigen Jan Buitelaar en Sandra Klein Lenderink bespreken in een vierluik deze onderwerpen en geven tips aan ondernemers, die om verschillende redenen hun bedrijfsvoering willen beëindigen. Een interessant onderwerp waarover we dit jaar vaker zullen berichten. Niet alleen via ons magazine, maar ook via onze online- en social media-kanalen.

In dit nieuwe jaar gaan we dus door op de ingeslagen weg en zullen wij ondernemende (banket)bakkers blijven informeren, motiveren en enthousiasmeren.

Dat doen we samen met oude bekenden, maar ook met nieuw elan. Zo vult Rien Kos, directeur van Van der Pol dit jaar de column in de pijler in Mensenwerk. Zijn advies; let op, sta niet stil en wees alert.

Dat gaan we doen.

Reageer op dit artikel