blog

AD, ik mis je

Blogs

Het is de zaterdag voor Kerst en ik sta traditioneel oliebollen te bakken. De laatste drie weken van de maand bakken we bijna elke dag wel oliebollen, maar de laatste zaterdag voor Kerst is altijd even anders. Dan moet het recept echt helemaal kloppen, de perfecte bol moet uit de olie komen.

AD, ik mis je
Arend Kisteman

Die zaterdag werken we de laatste keer even ontspannen oliebollen weg om te kijken of alles klopt. Ze komen uit het vet en zijn net niet perfect. Ik weet al waar het aan ligt, want ik wilde nog snel even iets anders doen, maar dat duurder langer dan ik dacht. Gevolg: beslag staat te lang en wordt dan niet zoals het moet zijn.

Ondertussen gaan mijn gedachten terug naar vorig jaar. Het hele marketingplan liep om bekend te maken hoeveelste we waren geworden in de oliebollentest van het Algemeen Dagblad. Nooit zal ik vergeten hoe spannend het was als er ineens die grote witte enveloppe met het rode AD-logo erop werd binnen gebracht door de postbode. De hele bakkerij werd muisstil en iedereen stopte met werken. Mijn hart ging honderd keer sneller en het zweet brak me uit.

Een paar weken daarvoor was er een soortgelijk moment. Het AD kwam onze bollen ophalen, er was geen weg terug. Maanden geoefend om de, in mijn ogen, ultieme bol te krijgen.

Terwijl mijn hartslag weer wat rustiger werd, maakte ik het bijzijn van iedereen de enveloppe open. Uit ervaring wist ik inmiddels wel dat de eerste pagina direct weg kon, het ging om de tweede. Door alle spanning zag ik het niet staan en mijn vrouw, die over mijn schouder meekeek, riep TWAALFDE! Ik geloofde het niet en begon nog een keer rustig met zoeken, inderdaad twaalfde van Nederland, weer gestegen ten opzichte van het jaar ervoor.

Ruim zeven jaar doe ik mee aan deze test en over het algemeen waren het teleurstellingen: top 90, top 80 of top 70. Tot ik doorkreeg wat ik fout deed: ik gaf er veel te weinig aandacht aan. Mijn oliebollen waren gewoon niet heel goed.

Ik gooide alles om en ging in het laatste weekend van september al bakken. Steeds kleine receptjes en maar testen en proberen. Mijn oliebollen werden beter, beter voor het AD én beter voor de winkel. Gevolg was dat mijn verkoop enorm steeg. Waar we in ons eerste jaar een oliebol of 6.000 verkochten. stegen de verkoop vorig jaar door richting de 65.000. En ik weet nu al dat het er dit jaar meer zullen zijn.

Ondertussen gaat het wekkertje en de mand met oliebollen mag weer uit de olie. Geen spanning dit jaar, geen grote witte enveloppe en geen marketing omtrent de uitslag. AD ik mis je en hopelijk krijg ik volgend jaar weer een grote witte enveloppe van je.

Lees ook
AD stopt met bekritiseerde jaarlijkse Oliebollentest 

Van Beckhoven: ‘AD Oliebollentest zorgde voor betere oliebollen’

AD Oliebollentest groter dan ooit door jubileum

Oliebollentestonline.nl toont goede en bedroevende resultaten

 

Reageer op dit artikel