blog

2019 wordt een spannend jaar

Blogs 478

De maand december is traditioneel de drukste maand van het jaar in de bakkerij. In deze laatste weken wordt een belangrijk deel van de omzet gedraaid. En het maakt niet uit of je nou groot bent of klein, het is nu alle hens aan dek. Nauwelijks tijd om even adem te halen.

2019 wordt een spannend jaar

Wellicht krijgt u nog wat extra inspiratie door het recept van chocolade kerstboompjes, die een absolute blikvanger in de vitrine zijn. Ook publiceren we nog een ‘gouwe ouwe’, de Moskovische tulband van de bekende Amsterdamse Patisserie Holtkamp. Een prachtrecept dat het verdient om herplaatst te worden.

Op verschillende plekken in deze laatste editie van Bakkerswereld in 2018 leest u verhalen terug die we eerder plaatsten; omdat ze de tongen losmaakten of omdat ze nog zeer actueel zijn. Kijk maar eens op pagina 50, waar VRHL Content en Creatie tips geeft over hoe je social media het beste kunt inzetten om je bakkerij te promoten. En hoe je bijvoorbeeld meer volgers krijgt. Heel belangrijk, want sociale media zijn natuurlijk niet meer weg te denken.

Deze maand komt u er vast niet meer aan toe, maar de eerste maand van het nieuwe jaar is wel een moment om eens goed na te denken over de toekomst. Het is goed om bedenken welke koers u wilt varen. Niet alleen voor de korte, maar ook voor de middellange- en lange termijn. ‘Het recept voor 2019’ van adviseur Jan Buitelaar kan wellicht helpen om eens wat zaken op een rij te zetten. Ook Wim Kannegieter, directeur van de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij, adviseert in zijn bijdrage eens na te denken over de ontwikkelingen die er aan zitten te komen, zoals de energietransitie die wordt doorgevoerd. Wat betekent de overgang van gas naar elektriciteit voor uw onderneming? En waar kunt u stappen zetten om duurzamer te ondernemen?

De afgelopen maanden heeft de bakkerijbranche in zijn geheel laten zien dat als de schouders er gezamenlijk onder worden gezet, er ook goede resultaten worden geboekt. Uit de tiende zoutmonitor, die onlangs werd gepresenteerd, blijkt dat de hele sector een reducering van zout in brood laat zien. Zowel de industrie als het ambacht hebben de wettelijke norm gehaald. En daar mag de sector echt heel trots op zijn. Een fantastische prestatie, waarmee de branche absoluut vooruitloopt op de rest van de voedingsmiddelenindustrie. Edith van Peij, kennisspecialist Voeding en Levensmiddelenwetgeving bij NVB, houdt nog wel een kleine slag om de arm, want na één meting is het niet helemaal zeker of bakkerijen echt ‘om’ zijn. Dat moet blijken uit de meting in 2019.

Al met al wordt 2019 dus een spannend jaar. De lat ligt hoog en van ondernemers wordt veel verwacht. De retail is niet te beroerd om veel marketinggeld in de promotie van brood te stoppen. Door goed te sturen in uw onderneming en de adviezen van de specialisten op te volgen, wordt het vast een goed nieuw jaar. Maar eerst wens ik u, namens het team van Bakkerswereld, een goede decembermaand en fijne feestdagen toe.

Reageer op dit artikel