blog

Het is niet alles goud dat blinkt

Blogs

Het is niet alles goud dat blinkt

‘And the winner is: The Netherlands!’ Hoe geweldig is het als ik op 6 februari in Parijs onze wereldkampioen broodbakken Peter Bienefelt de gouden plak in ontvangst zie nemen. De Meester Boulanger en zijn coach Hans Som kunnen het maar nauwelijks geloven. Juichend vallen ze elkaar in de armen en ze zwaaien uitbundig naar het dolenthousiaste publiek op de bomvolle tribune. Als het Wilhelmus voor de heren wordt gespeeld, zijn ook de emoties duidelijk zichtbaar. En eerlijk is eerlijk: ook ik houd het niet helemaal droog. Wat een bijzondere prestatie heeft deze goedlachse en sympathieke bakker hier geleverd. Het is grote klasse!

Daags na deze zegetocht zie en hoor ik Bienefelt en Som overal hun verhaal vertellen. Over de mooie producten die ze hebben gemaakt. Over de kwaliteit van het ‘Wauw-brood’ waarvoor geen extra zout meer nodig is, omdat het is gemaakt met Westerschelde water. Over de prachtige compositie van het winnende Bread&Dine-ontwerp. Eva Jinek, Goedemorgen Nederland, Omroep Max, Radio 1, het NOS-Journaal; allemaal hangen ze aan de lippen van deze kanjers, die het verhaal over brood als geen ander kunnen vertellen…

Leestip: Nederland heeft een wereldkampioen: Peter Bienefelt

Helaas. Deze laatste alinea berust niet op waarheid. Integendeel. Wat is het nou toch spijtig dat ‘onze kampioen’ nauwelijks buiten de wereld van de bakkers wordt gelauwerd. Jammer. En een gemiste kans. Hier had meer promotie achter mogen zitten. Want deze gouden plak mag schitteren. Alleen negatieve boodschappers lijken in de landelijke media aan het woord te komen als het gaat om brood. Dat bleek ook onlangs weer tijdens een uitzending van Jinek waar Teun van der Keuken volgens Som bakkers bijna wegzette als de grootste gifmengers.

Het wordt tijd dat dit gaat veranderen. Dat vindt ook de alliantie van Nederlandse en Belgische bakkers, gesteund door Brussel. Eind maart gaat de imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal.’ van start om brood de waardering te geven die het verdient en de daling van de consumptie een halt toe te roepen. Deze groots opgezette campagne moet de consument in het hart raken. Er wordt flink in geïnvesteerd om brood weer de plek te geven die het verdient in de Europese eetcultuur. Het onderwijs timmert tegelijkertijd ‘aan de achterkant’ behoorlijk aan de weg door vakmanschap naar een hoger plan te tillen. Het Bakery Institute organiseert daartoe binnenkort kennisdebatten op twee praktijkopleidingen.

Je zou toch zeggen dat deze initiatieven ertoe moeten bijdragen dat Jinek niet meer om de volgende wereldkampioen broodbakken heen kan. En dan krijgt ook deze medaille de glans die het verdient.

Reageer op dit artikel