blog

Nieuwe cao een feit, maar wie zit er op te wachten?

Blogs 1180

Nieuwe cao een feit, maar wie zit er op te wachten?

Een loonsverhoging van 3,75 procent, meer ruimte voor mantelzorg, een individueel budget voor de werknemer voor scholing en wachtdagen vervangen door 90 procent loondoorbetaling bij ziekte. Het is slechts een bloemlezing uit de overeenkomst tussen… Ja, tussen wie eigenlijk?

Is een ondernemer met een ambachtelijke brood- of banketbakkerij content met deze cao? Het is immers een lastenverzwaring.

Hoewel er een loonsverhoging is afgesproken, kan de FNV niet instemmen met de overeenkomst. In Bakkerswereld is te lezen dat de bedrijfstak, juist met deze cao, weer uniforme lonen en regelingen heeft.

De vakbond was toch voor het collectief en tegen het individu! Afspraken voor het ambacht en afspraken voor de industrie in één cao. Een echte ‘Polder-’overeenkomst.

Toch vraag ik mijzelf af of iemand hier op zit te wachten..

Een ondernemer wil, kan en moet een goede medewerker goed betalen en faciliteren wil hij deze behouden of in dienst kunnen nemen. Daar staat tegenover dat een slechte medewerker geen plaats heeft in het team.

Een mindere of zo u wilt middelmatige werknemer zou een passende arbeidsovereenkomst moeten hebben met doelstellingen en meetmomenten. Alles met als doel. Ontwikkeling. Dit zijn de medewerkers in een onderneming met kansen maar ook bedreigingen. Voor zichzelf, maar zeker ook voor het bedrijf.

Eigenlijk is werken anno nu vergelijkbaar met het kopen van kleren. Het past, of het past niet. Bij de één gaat het om kleur, de andere het model en weer een ander het merk en de uitstraling. Er zijn budget winkels, maar ook zeer exclusieve shops. Je koopt kleren in de stad, het dorp, in een modewinkel, de supermarkt of online.

Mensen zijn niet meer in vakjes te duwen. Kijk naar de marketing. Groepen zoals we die vroeger definieerden zijn er niet meer. We leven in een individuele wereld, waarin iedereen zijn eigen waarden, normen, wensen, ideeën en verwachtingen heeft. De wereld van Henry Ford met zijn bekende uitspraak ‘Any customer can have a car painted any colour he wants, as long as it is black‘, is niet meer van deze tijd.

Juist nu willen werkgevers en werknemers een oplossing die voor hen ‘taylor made’ is, een op maat gesneden oplossing of er wordt een klant-specifieke oplossing geboden. Kijk ook naar het aantal ZZP-ers in Nederland. Zij bepalen zelf in overleg en samenspraak met de opdrachtgever de werkzaamheden en de arbeidsvoorwaarden. Dit roept bij mij de vraag op:

Wat valt er te kiezen voor individuele werknemers en werkgevers met deze cao?

Reageer op dit artikel