blog

Derde ‘feministische’ golf in supermarkt

Blogs 577

Derde ‘feministische’ golf in supermarkt

Behalve een goede bakker/banketbakker (m/v) bent u: inkoper, manager, cijferaar, marktonderzoeker, een halve voedseltechnoloog, voedselwaakhond, verkoper bovenal en trendwatcher.

U hoeft het niet allemaal alleen te doen, dat weet ik wel. Er zijn tal van organisaties die met prima expertise een hand uitsteken – het is goed daar op een bewuste manier gebruik van te maken. Soms zelfs ook voor de inkoop van producten waarvoor u zelf niet de tijd – of kunde – heeft die te maken. In wandelgangen klinken geregeld geluiden dat je beter een goede croissant kunt inkopen dan een slechte zelf maken.

Maar… verlies vakmanschap niet uit het oog. Ook op dat gebied zijn er vele initiatieven om u vooruit te helpen: de Smaakacademie Achterhoek organiseerde onlangs de Smaakwerkplaats Lokale Granen. Topbakkers lieten er zien hoe je met pure (lokale) grondstoffen prachtproducten kunt maken die dicht bij de consument staan en waarbij storytelling voor de klant een feest der herkenning is. Broodartiest Hans Som bakte met lokale granen goed verkoopbare broden: ‘Kan zó de winkel in.’ U hoort het hem zeggen.
Robèrt van Beckhoven was het niet zozeer om lokale granen te doen; zijn focus ligt op eerlijke grondstoffen in combinatie met echt vakmanschap.

Robèrt waarschuwt voor de inhaalslag van supermarkten: ‘Die huren heel goeie jongens in om dat voor elkaar te krijgen, hé.’ U hoort het hem zeggen. Het is waar: de term ambachtelijk is niet beschermd. Dat bleek bij het seminar van machinebouwer Rademaker, die samen met Puratos en leden van het BoulangerieTeam liet zien wat er ambachtelijk haalbaar is op grote schaal. Is dat dan industrieel of ambachtelijk? De vraag werd er letterlijk gesteld.

Industriële bakkerijen zijn met een vooruitziende blik bezig deze segmenten te bedienen en supermarkten zijn daarbij de grote aanjagers. Niets om bang van te worden. Maar de kop in het zand steken helpt niet. ‘Bewegen’, adviseren Flynth en Beko Advies in hun jongste uitgave van Cijfers & Trends. Bakkers die alert blijven en inspelen op hun lokale markt redden het wel, hoorde ik bij Rademaker een woordvoerder van een grote bank zeggen.

Bij supermarkten lijkt sprake van wat in het feminisme ‘de derde golf’ wordt genoemd. Ze zien dat er opnieuw een slag te winnen is met verse producten en blijven vechten om de consument. Die laat zich maar al te graag inpakken. Dat kunt u ook, beter zelfs! Als u maar dicht bij uzelf blijft. En wat mij betreft een tikje activistisch.

Reageer op dit artikel