blog

Blog: Oude spullen

Blogs 85

Blog: Oude spullen

Met het verstrijken van de tijd blijkt oud toch ook ‘echt’ oud te worden. Nu gaat het er niet om dat de spullen niet meer werken of voldoen waarvoor ze gebruikt worden. Immers, een uitrol machine, een menger of een oven zal na een aantal jaren best nog hetzelfde functioneren als bij aanschaf.

Maar er is ook nog zoiets als rendement van de productiemiddelen in de bakkerij en winkel waar oud een rol in gaat spelen. We staan er vaak niet bij stil en doen gewoon jaar in jaar uit hetzelfde werk en dat gaat prima. Maar toch. De wereld om ons heen staat niet stil en machines worden slimmer, sneller, goedkoper en nog veel meer.

Neem nu als voorbeeld een oven. Moet hij gas gestookt zijn of is een elektrische oven slimmer in deze tijd met dalende prijzen van energie? En dan het gebruiksgemak. Een goed werkende gas gestookte oven van begin deze eeuw. Prima, maar hoe staat het met de instelmogelijkheden van een nieuwe anno 2016? Zou een nieuwe niet meer rendement kunnen genereren? Misschien door instelmogelijkheden in temperatuur gebieden in uw oven en het invoeren van productspecifieke informatie voor het bakproces. Misschien heeft een nieuwe oven wel een heel ander temperatuur bereik. Of is hij inzetbaar voor zowel kleine en grote charges. Misschien had u een etage oven en past een rotatie oven nu toch beter bij u assortiment en productie omvang.

Allemaal vragen die u als geen ander kunt beantwoorden. En natuurlijk. Laten we er eerlijk over zijn. Uw medewerkers willen af en toe ook wel eens iets nieuws. Een beetje leaserijder krijgt van zijn baas immers ook iedere drie jaar een nieuwe auto. Denkt u daar maar eens over na. Hoeveel bakkers weten niet anders dan dat de bakkerij is zoals hij is.

Nu begrijp ik wel dat aan alles een prijskaartje hangt, maar daar bent u ondernemer voor geworden. U kunt uitrekenen wat uw oven u kost. Denk dan niet alleen met het verstrijken van de tijd aan de kosten van energie maar denk ook eens aan service, onderhoud en reparatie. Dit kan ook door productie uitval aardig in de papieren lopen en dan zou ik ook eens denken aan de gemiste productiviteit (andere mogelijkheden) die een nieuw apparaat u had kunnen opleveren. Mocht u ondanks alles toch nog twijfelen. De bank berekent u nu een ongekend lage rente. Dus, ga rekenen. Is uw machine afgeschreven? Hoe lang is de technische levensduur. Wat bespaart u, door minder energiekosten, onderhoudskosten, meer rendement in de productie en een andere afschrijving?

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. U bent niet alleen vakman in uw vak maar ook boekhouder, marketeer, personeels manager, verkoper, manager en ondernemer.

In uw winkel is het oud worden van zaken nog meer evident. Natuurlijk ziet uw winkel er uit als door een ringetje te halen maar toch! Uw klanten verwachten steeds weer iets nieuws. HEMA, Blokker, de Bijenkorf, Bakker Bart zijn voorbeelden van bedrijven die nadrukkelijk in de publiciteit zijn geweest of zijn met het restylen van hun winkels en winkelformules. We lezen het in de krant, op internet of horen het op de televisie. Een nieuwe pilot winkel of een nieuwe formule. Het moet de mensen verleiden te komen kijken in dezelfde winkel met andere producten of een andere indeling of zelfs een andere uitstraling. Het woord oud heeft dan niet te maken met de gedateerdheid van de inventaris maar met de mindsetting van de klanten. De klant moet vinden dat je winkel past bij wat hij verwacht van je winkel.

Gelukkig heb je als ondernemer veel mogelijkheden in deze tijd om de verwachtingen van je klanten te beïnvloeden. Hier is ‘oud’ toch ook weer echt oud want wanneer je denkt dat je product zichzelf moet verkopen moet je nodig op cursus. Mensen willen over je horen, van je vertellen en je beleven. Kortom, proeven, voelen, en meedoen. Een banketbakker in Velp geeft al jaren invulling aan dit principe door heel Velp uit te nodigen om voor Moederdag in de bakkerij voor moeder samen een taart te maken. Oud en jong verdringen zich dan in de bakkerij om samen te werken aan een meesterwerk voor moeder. In Velp zijn deze amateur bakkers van weleer veelal klanten gebleven voor het leven.

Wil je hier iets mee en een update geven aan je winkel, je uitstraling en misschien de mindsetting van je klanten beïnvloeden. Dan zou je kunnen inhaken op het succes van onze Max in de F1 en je collega uit Velp. Maak samen met papa’s, mama’s, opa,s ,oma,s, kinderen en kleinkinderen een auto voor Max. Of een auto voor Vaderdag. Maak van je winkel een weekend de garage van het dorp of de straat of de stad. Je winkel, je bakkerij is het ontwikkelcentrum voor de toekomst. Je winkel is plotsklaps niet meer oud of gedateerd. Nee, je winkel is hip, modern en klaar voor de toekomst met klanten die jaarlijks bij je komen voor het bakken van die ene taart. Samen worden we oud.

Succes met ondernemen.

Reageer op dit artikel