blog

Ambitie

Blogs

Ambitie

De overname van Bakkersland, de grootste industriële bakkerij in Nederland, door familie Borgesius gaat niet door. Beide partijen laten voorlopig in het midden van wat de reden is van het stranden van de besprekingen. ‘We zijn er samen niet uitgekomen’, is het spaarzame commentaar van Bakkersland.

Jan Borgesius wil ook niet uit de school klappen. De rust lijkt weer herstelt. Of is het de schijn die bedriegt? Het valt moeilijk te voorspellen, maar feit is dat Borgesius een familie met ambitie is.

Waar het deze grote jongens niet is gelukt de handen op elkaar te krijgen, worden in de ambachtelijke bakkerij wel verbonden gesloten en samenwerkingen gezocht. De markt is duidelijk in beweging. Dat bleek ook begin deze maand tijdens de jaarlijkse Bakkersvak in Rosmalen. Wat een positiviteit straalden de standhouders en de bezoekers uit. Er wordt weer geïnvesteerd, in grondstoffen, in machines, in (persoonlijke) ontwikkeling.

Ook komen er kleinere bedrijven bij. Soms via crowdfunding en met minimale middelen proberen zij een plek in de foodsector te bemachtigen. Met hetzelfde doel als al die andere spelers op de markt: het produceren van brood – want de consument wil brood eten.

Het type product dat consumenten willen eten, verandert wel langzaam maar zeker. Ze slikken niet alles meer voor zoete koek. Het gros van de consumenten haalt zijn brood in de retail. Ook daar is een slag naar een eerlijker en duurzamer product gaande, maar steeds meer consumenten wijken uit naar een lokale, kleine bakker. Bakkerij Ammerlaan in Sassenheim stelt er haar hele bedrijfsstrategie zelfs op af: hyperlokaal ondernemerschap.

De consument wil een eerlijk product. En het liefst koopt hij dat op een plek die hem vertrouwen schenkt. De bakker is de autoriteit en daarop wil de klant blindelings kunnen vertrouwen. Vertel uw verhaal en het verhaal van uw product. En om in de geest van Borgesius te blijven: heb ambitie.

Reageer op dit artikel