blog

Onze twee helden

Blogs

Onze twee helden

De bakkerij heeft twee helden. Natuurlijk, er zijn er wel meer. Maar deze twee helden dragen ons vak een warm hart toe en laten dat ook zien! Ik heb het over onze eigen twee bakkerij tv-persoonlijkheden: Rudolph van Veen met zijn Rudolph’s Bakery en Robert van Beckhoven, die nu acteert in Heel Holland Bakt. Twee meesterpatissiers. Waardige ambassadeurs. Zij dragen in die twee programma’s ons vak met veel respect uit.

De reacties op hun programma’s zijn bijna allemaal heel positief. Niet alleen van de amateurbakker. Die vindt het natuurlijk allemaal fantastisch en steekt er ook nog wat van op. Maar ook zij die niets met het bakken op zich hebben. Die kijken vol bewondering  hoe het bakken van een appeltaart of een brood een ware kunst is, waarin creativiteit en vakmanschap etaleren.

De recepten van de producten staan op de site. Weet je, als bakker zou ik de volgende dag gewoon eens één van die recepten eruit pikken en maak dat uw HHB-gebak of HHB-brood, speciaal voor hen die het bakken van deze producten niet onder knie heeft of geen tijd om het zelf te maken.

Eigenlijk kan  je hetzelfde van Rudolph’s Bakery zeggen. In dit programma deelt hij zijn kennis en passie voor het bakken met de kijkers. Hij tovert de heerlijkste zoete en hartige gerechten uit de oven. Rudolph weet precies hoe je de mooiste oogstrelende creaties maakt, met een schijnbaar gemak, alsof het iedereen kan. Destijds heb ik me nog eens sterk gemaakt om als bakkerij geld te investeren in dit programma, om zo ook het product brood meer onder de aandacht te krijgen. Het kostte een half miljoen euro voor één jaar.  Maar ja, we gingen naar Beijing om bij de Olympische Spelen in het Holland Bakery House te bakken. En het geld van Voorlichtingsbureau Brood kan maar één keer worden uitgegeven.

Wat Van Veen en Van Beckhoven doen is ons vak promoten. Dat zorgt voor aanwas van een nieuwe lichting getalenteerde jongelui voor de bakkerij. Maar ook dat de consument waardering krijgt voor onze producten: er komt veel kijken voordat zo’n lekkere appeltaart uit de oven komt.  De consument begrijpt dan ook beter dat dit de verkoopprijs bepaald.

De bakkerij is de helden van de bakkerij eigenlijk veel dank verschuldigd. Ze doen voortreffelijk pr-werk en inspireren velen. Dat mag ook wel eens hardop gezegd worden.

Reageer op dit artikel