blog

Keuzes, soms word ik er gek van

Blogs

Keuzes, soms word ik er helemaal gek van. Wel of niet een nieuw logo? Met welk reclamebureau gaan we samenwerken? Welk logovoorstel vinden we het mooist? En met welk lettertype en welke kleurencombinatie dan? Gaan we in één keer om of voeren we het geleidelijk in?

Keuzes, soms word ik er gek van

Zomaar wat keuzes die met maar één onderwerp te maken hebben. Maar zo zijn er talloze dingen die je als ondernemer tegenkomt en waarin je besluiten moet nemen. De samenstelling van je assortiment is een kwestie van keuzes maken. In eerste instantie al: wat voor soort bedrijf wil je zijn, hoe wil je jezelf in de markt zetten?

Maar ook later ben je continu bezig met het kiezen van producten die je aan je assortiment kunt toevoegen. En uiteraard zul je dan producten moeten laten vallen. Ook geen makkelijke keus! Daarnaast zijn het je leveranciers die je voortdurend dwingen tot het maken van keuzes. Niet alleen grondstoffenleveranciers die telkens met nieuwe producten komen en waarvan jij moet besluiten of ze wel of niet van toegevoegde waarde kunnen zijn.

Verder heb ik op het moment twee langdurig zieken in de winkel. Dus moet ik kiezen: kunnen wij dit met onze huidige medewerkers opvangen of is het beter om tijdelijk vervanging te regelen? En uit alle sollicitanten die dan reageren, moet ik kiezen wie er op gesprek mag 
komen.

Dan is er op dit moment de goededoelenhype. Je kunt geen probleem of ziekte bedenken of er is wel een actie omheen. Soms landelijk en massaal (Serious Request en Alpe d’Huzes), soms lokaal zoals een dorpsgenoot met een project in Afrika of een ernstig ziek kind waarvoor geld wordt ingezameld.

Allemaal even erg, en ik voel me hier zeker door aangesproken, maar ook hierin moeten we soms keuzes maken. Je kunt niet overal aan meedoen. Hetzelfde geldt voor evenementen als een braderie of een Kerstmarkt. Ook hiervoor moet je kiezen of het voor je bedrijf de moeite waard is om er geld, maar vooral tijd en moeite in te steken. En helaas valt zoiets moeilijk te voorspellen en moet achteraf blijken of je de juiste keuze hebt gemaakt. Maar ja, dat geldt voor de meeste dingen in het leven.|

 

PS: voor wie mijn columns over ons nieuwe logo heeft gevolgd en er nieuwsgierig naar is: kijk op facebook.com/BakkerAllardDrunen

Reageer op dit artikel