blog

In training

Blogs

In training

Twee week geleden ben ik een lang weekend in Limburg geweest. Zoals veel ondernemers kon ik het ook niet laten om bij verschillende bakkerijen maar ook slagerijen een bezoekje te brengen. Zijn er nog dingen waar wij iets van kunnen leren maar ook vooral om te genieten van de specialiteiten uit dit gebied.

Tot mijn verbazing kreeg ik van meerdere verkoopsters te horen dat hun hele assortiment hun specialiteit was. Ook als ik doorvroeg of er echt niet één ding was wat echt uniek was bij deze bakkerij kreeg ik te horen dat alles uniek was. Nou is het natuurlijk heel mooi als een verkoopster al haar brood of vlees als uniek beschouwd, maar verkooptechnisch gezien is het natuurlijk niet echt handig. Toen ik bij één verkoopster ook nog te horen kreeg maar meneer, dat weet ik toch niet nadat ik had gevraagd of er suiker in zat. Ik kan me ook niet voorstellen dat als de ondernemer zelf in de winkel had gestaan ik ook dit antwoord had gehad. Toch is dit zo essentieel.

Deze week beginnen wij met het hele team aan een verkooptraining van meerdere avonden. Ook de bakkers en zaterdaghulpen doen hier aan mee. De bakkers zijn in het verkoopproces net zo belangrijk als de verkoopster. Het stimuleert naar mijn idee de verkoop als een bakker ook op een duidelijke en goede manier aan de consument kan uitleggen wat er in een product zit of de signalen van de consument kan opmerken. Het is denk ik ook goed om dit als team te doen, iedereen weet wat er is uitgelegd en geleerd en kan daar elkaar bewust of onbewust op wijzen. Je hoeft daardoor als ondernemer weer minder aanwezig te zijn. Door de zaterdaghulpen erbij te betrekken laten we zien dat zij er ook bij horen en ook van een toegevoegde waarde in het verkoopgeheel zijn.

Desalniettemin ben ik al heel tevreden over onze verkoopprestaties, maar ik denk dat we nog altijd kunnen leren. Daarom volgen wij deze training met alleen ons eigen team en niet samen met andere bakkerijen. Groeien en beter worden, elkaar nog beter leren kennen en daardoor een sterker team worden. Het zal er voor zorgen dat het team hechter wordt, de sfeer nog gezelliger en daardoor de kans groter dat het personeel langer bij ons wil blijven werken. Samen gaan we in training om de klant nog beter van dienst te zijn en nog beter te worden in het vak dat we uit oefenen.

Reageer op dit artikel