blog

Blij en verbijsterd op één dag

Blogs

Blij en verbijsterd op één dag

Het gebeurde nog vóór Bakspiratie. Met groot enthousiasme vertelde mijn collega-hoofdredacteur Peter Gastenveld van Distrifood een prachtig verhaal over zijn bakker uit Arnhem.

’s Zondags had hij een familiedag georganiseerd. Daarvoor toog zijn vrouw naar de bakker. Ze had daar de broodjes besteld. Bij de ambachtelijke bakker dus, terwijl Peter Garstenveld als hoofdredacteur van Distrifood alle supermarkten met hun broodafdelingen van ons land kent. Maar voor z’n familie kiest hij toch voor de kwaliteit van de ambachtelijke bakker. Dat is mooi.

Maar het verhaal wordt nog mooier. ‘Toen mijn vrouw de broodjes in de fietstas wilde stoppen, kwam de bakker naar buiten. Dat mocht niet van de bakker. Hij was trots op zijn product en was bang dat de broodjes platgedrukt in de fietstas op het familiefeest zouden aankomen. Er werd spontaan geregeld dat de broodjes thuis bezorgd werden. Wat een service’, aldus Peter (En een klant voor het leven, dacht ik). Zo’n verhaal doet je goed. Zo zet een bakker zichzelf op de kaart.

Vier uur later op diezelfde dag (het was op Prinsjesdag) krijg ik een nieuwslink doorgemaild: ‘Rutte net zo geloofwaardig als de bakker op de hoek’. Hoe komt zo’n redacteur erbij dat te roepen?, vroeg ik verbijsterend af. Het blije gevoel was in één keer verdwenen.

Wat is er toch mis met het imago van onze bakkerij? En wat bedoelt de redacteur met zijn opmerking over de betrouwbaarheid van de bakker op de hoek? Hij heeft me geen antwoord gegeven op de vraag.Betrouwbaarheid heeft met vertrouwen te maken, met transparantie. De bakker is in ieder geval transparanter dan de regering. En toch, het verwijt is gemaakt.

De ondernemende bakker heeft op Bakspiratie gehoord hoe hij zich kan profileren, zijn authenticiteit kan uitdragen. Het is vanaf deze plek ook al zo vaak verkondigd. Dus vertel het verhaal achter het product dat gebakken wordt. Vertel over de grondstoffen en laat het zien. Geloofwaardigheid is niet alleen een kwestie van vertrouwen, maar ook van bewijzen. De consument wil het bakproces zien, het product proeven, de sfeer beleven. En aandacht (Het voorbeeld van de bezorgde broodjes). Dan pas maak je het verschil met het supermarktkanaal en dan ook gelooft de consument (weer) in de ambachtelijke bakker.

Reageer op dit artikel