blog

Geef Albert Heijn niet de schuld

Blogs

Geef Albert Heijn niet de schuld

Recent verscheen in de media het artikel waarin Albert Heijn aankondigt een brood-offensief te starten. Reden is onder andere om de concurrentie aan te gaan met de Lidl en de ambachtelijke bakker.

Wij hebben als ambachtelijke bakkerij al niet een heel groot aandeel meer over (circa 16 procent), maar volgens deze supermarkt kan daar dus nog wel wat vanaf. AH gaat hier in mei al mee beginnen en na de zomer moeten alle winkels om. Uit commercieel oogpunt snap ik Albert Heijn volledig en het wordt voor ons als ambachtelijke sector nog duidelijker wat ons te doen staat.

Albert Heijn heeft daarnaast het Liefde & Passie-brood en wil daar ook meer mee gaan knallen. Wij als ambachtelijke bakkers vinden die liefde en passie natuurlijk complete onzin, maar de consument ziet het verschil niet. Ik verbaas me dan ook volledig over de reacties van sommige bakkers dat je voor echte passie en liefde naar de ambachtelijke bakker moet gaan, terwijl je het verschil in de winkel niet ziet! Kortingen, aanbiedingen, brooddagen of weet ik welke acties maken daarbij geen verschil.

Als je product echt zo veel beter is dan dat van de supermarkt, stop dan met het afprijzen van je artikelen en ga de prijs vragen die jouw product verdient. Laat dan ook echt het verschil zien met de supermarkt. Laat zien dat je alles zelf maakt en dat het in jouw winkel wordt gemaakt. Bakker, laat je zien!

Ik sprak ooit een klant die woont in de straat waar een filiaal staat van een collega bakker. Ik vroeg hem waarom hij daar niet heen ging, want die bakker was immers veel dichterbij. Zijn antwoord: ‘Dat is van zo’n fabriek die elke dag hier het brood heen brengt.’ Voor zover ik weet heeft deze bakker twee winkels, maar dat geeft wel aan hoe erover wordt gedacht. Als je een ambachtelijke bakker bent, laat het dan aan je klanten zien. Ga naar AH, kijk wat daar wordt gemaakt en zorg dat jij andere dingen gaat maken.

De broodafdelingen van supermarkten zijn log en kunnen niet gemakkelijk ergens op inspringen. Daarnaast moeten ze het hebben van de massa. Daar liggen onze kansen. Ga je dus onderscheiden en stop met kortingen, want daarvoor komt de consument niet bij jou, die wil kwaliteit. Als je dat gaat doen, hoef jij je ook niet meer druk te maken om acties van de supermarkt. Maar stop met klagen en geef niet Albert Heijn de schuld!

Reageer op dit artikel