blog

Het gaat ook om het nu

Blogs

Het gaat ook om het nu

Mij is met het brood iets eigenaardigs overkomen, iets dat zich – pakweg – de laatste tien jaar heeft voltrokken. Want ik ben brood steeds lekkerder gaan vinden.’ Dat schreef Jo Wijnen, columnist van de Gelderlander op 16 mei. Vroeger at hij brood uit gewoonte.

En, schreef Wijnen, zijn brood werd destijds smakelijk door het beleg. De reden dat hij nu brood lekker is gaan vinden, kan Wijnen niet geven. Misschien dat het brood beter is geworden. ‘ Of er iets in hemzelf ongemerkt gebeurd dat brood voor hem een culinaire attractie is geworden. ‘Brood is nu zowat het lekkerste dat er is, ook als het om het dagelijks brood gaat dat ik gewoon bij de bakker of zelfs in de supermarkt koop.’

Zo, dacht ik, dan heb je als bakker na het lezen van dit stukje, tussen het rijzen door, er wel weer zin in om van je deeg iets bijzonders te maken. Of neen, het brood wordt al als bijzonder ervaren. Al in 1972 heb ik via een ingezonden brief in Bakkerswereld – en niet gehinderd door enige kennis – een vurig pleidooi gehouden over het belang van broodpromotie.

De broodcampagne moet wel gefinancierd worden. Moer hoe als na 31 december 2013, wanneer het productschap (en daarmee de heffing waarmee de campagnes betaald worden) verdwijnt? Over deze vraag buigen de branchebestuurders zich nu. En natuurlijk over meer. Moeten er huidige activiteiten worden geschrapt? Nieuwe ontwikkeld?  Op het gebied van ondernemerschap, profilering ten opzichte van andere verkooppunten en opvolging is een sterke noodzaak aan ondersteuning.

Het is belangrijk te weten wat u als bakker vindt van het nut en de activiteiten die vanuit de heffingsgelden worden gefinancierd. Dat gaat verder dan enkel de Volkorenbroodcampagne. Ik merk een zekere gelatenheid onder veel bakkers. Dat vind ik zorgelijk. Of die bakkers hebben het gevoel dat er toch niets met de opmerkingen en ideeën wordt gedaan, of ze hebben te weinig inzicht en overzicht wat er gaande is, of – in het ergste geval – het kan ze niets schelen. Besef wel: het moet u wél wat kunnen schelen! Het gaat niet alleen over de toekomst waarover beslist wordt, maar ook over het nu: wordt u vandaag met de juiste collectieve activiteiten ondersteund om te overleven.

Reageer op dit artikel