blog

Geloof in jezelf

Algemeen

Geloof in jezelf

Brood is hot. Brood is back in business. Zo maar twee zinnen uit deze editie van Bakkerswereld. Tijdens de Horecava, de jaarlijkse horecabeurs in de Rai in Amsterdam, werd een heel segment ‘Bakkerij’ opgetuigd. Het Bakery Institute presenteerde zich uitbundig met de Bakkerij van de (V)Oorsprong en ook de stand van horecabakker Carl Siegert kon op veel belangstelling rekenen.

Wederom werd de trend van de laatste tijd hier bevestigd: de horeca en de bakkerij groeien steeds meer naar elkaar toe. Bakkers die over hun schaduw heen weten te stappen en kritisch durven zijn, moeten iets met deze wetenschap. Bakkersvrouw Annet Plaizier uit Hoogeveen is zich daarvan bewust. Zij wil graag grenzen verleggen en kijkt met veel belangstelling naar de ontwikkelingen in het westen van het land. Samen met Bakkerswereld bracht zij een bezoek aan de nieuwste Bakkerswinkel van Piet Hekker in Rotterdam. Hij fluisterde Plaizier in dat geloof hebben in jezelf belangrijk is. Anders ga je het als ondernemer gewoon niet redden, weet hij.

Ambachtelijke bakkers hebben bestaansrecht, maar alleen als je de verandering van consumentengedrag ziet en er ook daadwerkelijk iets mee doet. Dat onderstreept ook de Rabobank bij monde van de sector manager food, Hans van Haaren. Volgens hem is een bakker te veel vakman en te weinig ondernemer. Loze uren moeten rendabel worden en consumenten moeten geprikkeld worden om bij de bakker hun geld uit te geven.

En dan is de bank ook niet de kwaadste. Integendeel. Wie ondanks een liquiditeitsprobleem wel een goed business-model heeft, wordt heus gefinancierd. Want brood blijft hot. Of je het nu verkoopt in een VT-Wonen-omgeving in arbeidersstad Rotterdam of in een breihoek van Bakkenmetplaizier in voormalig veendorp Hoogeveen.

» Bekijk hier de fotoreportage Brood is hot op de Horecava

Reageer op dit artikel