Column Vicky: Omfietsen en omdenken

Half maart mochten we weer… na bijna 2 jaar eindelijk weer op stap met de Bakery Society. Omdat we elkaar al zo lang niet gezien hadden en geen RUIGE (Realistisch, Uitdagend, Inspirerend maar vooral ook Gezellige) dagen hadden kunnen organiseren, stemde het bestuur voor een low-key bezoek aan bakkerijen en foodconcepten in onze hoofdstad.
Delen:
Vicky Littlejohn

Wat troffen we het. Niet alleen omdat het altijd goed en gezellig is onder elkaar, maar ook vanwege het briljante weer waardoor het extra fijn was om twee dagen op de fiets door Amsterdam te toeren. Waarbij sommige leden nog net even iets meer omgefietst hebben dan eigenlijk de bedoeling was.

Volgen op de fiets in het drukke Amsterdamse verkeer is al een uitdaging, maar als er ondertussen ook nog volop gepraat en gelachen word is het bijna onmogelijk om ze bij elkaar te houden.

Het is echt ongelofelijk hoeveel er in Amsterdam bij is gekomen aan bakkerijen en food

Dit soort tochten heb ik in het verleden vaker georganiseerd, de laatste keer in Amsterdam was een jaar of drie geleden. Maar voor de voorbereidingen deze keer ben ik opnieuw begonnen met een kaart, want het is echt ongelofelijk hoeveel erbij is gekomen aan bakkerijen en food.

De focus lag dit keer op Amsterdam-Noord en Amsterdam-West. Wat is opgevallen? De ‘usual suspects’ die je ziet zijn dat interieur soms helemaal niet belangrijk is wanneer het product maar fantastisch is. Of dat je met een beperkt assortiment heel ver kan komen en mensen zelfs voor één enkel product in rijen staan te wachten. Dat de mooiste, prachtigste dingen worden gemaakt, waarvoor ook een prijs gevraagd én betaald wordt, die bij de meeste van onze leden niet bespreekbaar zou zijn. En dat er toch altijd wel ergens een machine staat waar de heren allemaal het fijne van willen weten.

Er staat altijd wel ergens een machine waar de heren het fijne van willen weten

Wat mij vooral is bijgebleven is het immense aantal nieuwe zaken met een Terug naar de Basis-aanpak, heel veel transparantie in uitstraling en productie en vooral de enórme gastvrijheid die we bij elke zaak getroffen hebben. Ook als we onaangekondigd voor de deur stonden werd er tijd gemaakt en werden ervaringen uitgewisseld. Ondanks het probleem van personeelstekort dat we, waar we ook waren – bakkerij, horeca en winkel -, aangeplakt zagen.

Op bezoek bij Wolf

Eén van de wervingsposters die ik tegenkwam bij een bakkerij vond ik echt een prachtig voorbeeld van omdenken. Er stond: ‘Helaas zijn wij vanaf heden op zondag gesloten. Niet mee eens? Solliciteer nu!’ Die heb ik met grote dank geleend om bij ons in Proof aan te geven dat het allemaal iets langer kan duren dan je van ons gewend bent.

Mijn ervaring met de Bakery Society is dat je alle tijd en energie die je erin steekt, terugverdient

Het is lastig om als ondernemer tijd te maken voor dit soort uitjes. Maar mijn ervaring met de Bakery Society is dat je vaak met maar één of twee dingen die je tegenkomt en deelt, alle tijd en energie die je erin steekt, terugverdient. Want die poster bij ons? Die heeft al zes nieuwe sollicitanten opgeleverd 😊.