Banketbakkerij in beeld bij Echte Bakker van der Veer

Vader Jaap van der Veer heeft zijn sporen in de bakkersbranche ruim verdiend. Samen met zijn vrouw en zoon Remco, die in 2017 in de zaak kwam, bestiert hij twee winkels in Ede en Barneveld. De winkel in Barneveld is eind augustus 2021 enorm uitgebreid, waardoor er ruimte kwam om een droom te verwezenlijken: een banketbakkerij in het zicht van de klant.
Delen:
Remco van der Veer in de nieuwe winkel in Barneveld.

‘In Barneveld zat onze winkel tot voor kort voor de bakkerij’, vertelt Remco van der Veer. ‘We hadden een winkeloppervlak van circa 40 vierkante meter. Toen het naastgelegen pand van 330 vierkante meter te koop kwam, bood dat heel veel kansen. We besloten de bakkerij op de oude locatie te vergroten door de winkel erbij te betrekken. In het nieuwe pand hebben we een winkeloppervlak van 110 vierkante meter gerealiseerd en een banketbakkerij die volledig in het zicht zit. Hierdoor is er veel meer tijd en aandacht voor de beleving en ons verhaal.’

Door de eerdere samenwerking met Infrashop werd hier ook nu weer voor gekozen. ‘De winkel in Ede is in 2018 door Infrashop onder handen genomen. We begonnen daar een nieuwe winkel en waren gecharmeerd van de werkwijze van Infrashop. Zij zijn expert op dit gebied en wat kun je beter dan samenwerken met een partij die verstand van zaken heeft?’

Wat Van der Veer vooral aanspreekt is de volledige ontzorging. ‘Ze luisterden naar onze ervaringen, bekeken het assortiment en gaven ons inzicht in wat de beste opties zijn. Uiteindelijk kwam daar een totaalplaatje uit dat zij lieten leven doordat je er digitaal doorheen kon lopen. We waren meteen verkocht. Nu we voor de tweede keer samenwerkten, hadden we aan een half woord genoeg. Niet onbelangrijk: na de oplevering konden we gelijk onze intrek nemen, want alles was perfect op orde.’

Het totaalplaatje lieten zij leven doordat je er digitaal doorheen kon lopen

Servicewinkel

De nieuwe winkel in Barneveld is een echte servicewinkel. ‘We willen met deze winkel echt een regiofunctie vervullen en dat kan ook heel goed door het ‘megalomane’ oppervlak. We laten onze producten nu veel beter zien. Sommige specialiteiten waren zo onderbelicht dat ze nauwelijks verkochten. Door de nieuwe manier van presenteren lopen ze nu als een trein.’

Er zit een gedachte achter de routing en dat werkt heel goed

Hij merkt ook dat mensen graag met een mandje door de winkel lopen en onderweg geïnspireerd raken om meer mee te nemen dan de bedoeling was. ‘Van het ‘broodnodige’ wandelen ze verder naar het kleinbrood en vervolgens naar al onze lekkernijen. Er zit een gedachte achter de routing en dat werkt heel goed.’

De banketbakkerij neemt een belangrijke plek in de winkel in. ‘Er is geen betere manier om je verhaal te vertellen dan het te laten zien. Het zorgt voor veel meer inzicht voor klanten. Dat we echt al onze kwaliteitsproducten met de hand maken. Dat het een echt ambacht is en dat producten daarom ‘duurder’ zijn is daardoor ook makkelijker uit te leggen. Het werkt twee kanten op. Onze banketbakkers hebben zicht op de winkel en zien sneller wat er moet worden bijgemaakt.’

De open banketbakkerij zorgt voor extra impulsaankopen

Ook is de open banketbakkerij goed voor de klantenbinding. ‘Er worden regelmatig handen opgestoken door klanten en bakkers. Bovendien zorgt het voor extra impulsaankopen. Dan zien ze bijvoorbeeld de speculaasharten uit de oven komen en komt er daardoor een leuk gesprek op gang. Doordat klanten zelf kunnen rondkijken en pakken is er ook meer tijd en aandacht voor de klanten die hier wel om vragen.’

Zelfscan kassa

Remco sluit enthousiast af: ‘Dat Infrashop over alle details heeft nagedacht, van routing tot presentatie en verkoop, blijkt aan alles in deze winkel. We zijn ook de eerste bakker in Nederland die werkt met een zelfscan kassa. Mensen hebben dan het gevoel dat ze sneller winkelen, al blijkt dat in de praktijk niet zo. Hier spreken we weer een andere doelgroep mee aan. Door alle ruimte zien we ook dat mensen makkelijker binnenkomen, dat ze zich minder verplicht voelen iets te kopen dan bij een toonbankwinkel waar ze op hun beurt wachten. En ondertussen kopen ze meer dan vooraf gedacht. We hadden nog weinig ruchtbaarheid gegeven aan de nieuwe winkel, maar de omzet is al met zo’n 30 procent gegroeid. We hadden dat wel verwacht, maar zijn toch verbaasd dat het ook gelukt is. En nog belangrijker: onze klantenkring groeit en is ontzettend enthousiast en wij zijn dat ook!