Pepernoot en chocoladeletter meest populair tijdens Sinterklaas

De pepernoot en de chocoladeletter zijn dit jaar tijdens Sinterklaas het meest populair. De traditionele amandelstaaf staat op een opvallende derde plaats nog voor het gevulde speculaas. Dat blijkt uit onderzoek van Peil.nl in opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes.
Pepernoten zijn de meest populaire sinterklaaslekkernij.

Uit het onderzoek van Peil.nl, dat afgelopen weekend werd gehouden onder 2500 respondenten door het hele land, blijkt dat 50 procent van de Nederlanders dit jaar Sinterklaas viert. Dat zijn iets meer dan 8 miljoen huishoudens. Hiervan viert 15 procent Sinterklaas om nostalgische redenen. En 34 procent vanwege de gezelligheid met de familie. Hoe ouder, hoe minder interesse in Sinterklaas. Vanaf de 35 jaar gaat het percentage Sint-vierders flink naar beneden.

Jongere Nederlander ferventere vierder van Sinterklaas en Kerstmis. Hoe jonger, des te meer interesse in het vieren van Sinterklaas. Al is Kerst de favoriet: in de leeftijd van 18-24 jaar heeft Kerstmis het hoogste percentage fans. Terwijl de 25-24-jarige daar het percentage ziet dalen. Daar is juist het aandeel Sinterklaas-liefhebber vergeleken met andere leeftijdsgroepen het grootst.

Top drie

In de Top drie lekkers voor Sinterklaas staat de pepernoot met stip op één. gevolgd door de chocoladeletter en de amandelstaaf. De oudere Sint-vierder heeft een grote invloed op de top-3. Bij de 55-plusser staat de ‘traditionele’ amandelstaaf zelfs bovenaan de lijst. In de schoentjes zijn pepernoten en chocolade de favoriet, maar 58 procent van de huishoudens zegt geen schoencadeautjes te kopen.

Meer dan de helft van de Nederlanders zegt na de feestdagen geen lekkers te gaan missen. Toch vindt 14 procent het jammer dat er dan geen pepernoten meer te koop zijn. Bij jongeren van 18 tot 24 jaar is dat bijna één op de drie! De gevulde speculaas is de nummer twee meest-gemiste lekkers, waar we een jaar op moeten wachten.