Jonge gezinnen willen health food - belang allergenen- en ingrediëntendeclaratie neemt toe

Het belang van een goede allergenen- en ingrediëntendeclaratie bij consumenten neemt toe. Met name huishoudens met jonge gezinnen worden hierop steeds alerter.
Delen:

Consumenten letten met name op minder zout, meer vezels en minder suiker bij de keuzes die zij maken. Huishoudens met jonge kinderen en consumenten met een hogere opleiding letten het vaakst op bepaalde voedingsstoffen.

Dat blijkt uit de resultaten van een enquête van Het Bakkerspanel onder 1.000 Nederlandse consumenten. De consumenten is gevraagd naar hun aankopen van bakkerijproducten bij de bakker of in de supermarkt, waarbij specifiek is gevraagd op welke allergenen en ingrediënten klanten letten bij hun keuze.

Nutri-Score

Het Bakkerspanel vroeg tevens of consumenten zich laten leiden door de Nutri-Score bij hun keuzes van producten. Het relateren van de resultaten van deze vragen levert interessante inzichten op.

Consumenten letten met name op minder zout, meer vezels en minder suiker bij de keuzes die zij maken. Huishoudens met jonge kinderen en consumenten met een hogere opleiding letten het vaakst op bepaalde voedingsstoffen.

Nutri-Score bij 23% doorslaggevend

Bijna de helft van de consumenten van 21 tot 65 jaar let bij hun aankopen op de Nutri-score, maar bij 23 procent is deze doorslaggevend bij hun keuze. Ook hier is zichtbaar dat huishoudens met jonge kinderen veel vaker op gezonde voeding letten dan huishoudens met oudere of zonder thuiswonende kinderen.

Suiker is het ingrediënt waarop het vaakst een keuze wordt bepaald. 31 procent van de consumenten waarvoor de Nutri-score leidend is, let op minder suiker. In vergelijking met consumenten die niet letten op de Nutri-score: onder die groep let slechts 10 procent op minder suiker.

Bakker steeds populairder

Huishoudens met jonge kinderen gaan ten opzichte van twee jaar geleden relatief vaker naar de bakker. Dat blijkt ook uit metingen van het NBC, waarover Bakkerswereld eerder publiceerde: jongeren gaan vaker naar de bakker, jonge gezinnen ook.

Kennis over brood neemt toe bij ook het jongere publiek. Met voedsel geeft de moderne consument niet alleen zijn lifestyle vorm; eten dient ter bevestiging van die levenshouding en wordt zelfs steeds vaker als superfood gezien. Preventief zelfs: door gezond te eten houdt de consument zichzelf in shape. Brood wordt daarmee healthfood.

Kansen voor de bakker

In 2019 kocht 38 procent van hen voornamelijk hun bakkerijproducten bij de bakker. Nu geeft 41 procent van de huishoudens met jonge kinderen voornamelijk naar de bakker te gaan. Een stijging van 3 procent in 2 jaar tijd.

Deze huishoudens geven aan dat zij tijdens de afgelopen coronaperiode relatief vaker naar de bakker dan naar de supermarkt zijn gegaan voor hun bakkerijproducten. Dit biedt kansen voor de bakkers om jonge huishoudens aan hen te binden door heldere communicatie over evenwichtige en gezonde voeding en hun assortiment hierop af te stemmen.

Logo vergemakkelijkt keuzes

De Nutri-Score maakt het voor consumenten eenvoudiger om te kiezen voor een evenwichtige voeding. Het logo werkt als een verkeerslicht: 5 letters en 5 kleuren geven de voedingswaarde van een product overzichtelijk weer. Het logo is gebaseerd op een wetenschappelijk algoritme. Dat houdt rekening met de voedingsstoffen die in een evenwichtig voedingspagtroon de voorkeur krijgen (vezels, eiwitten, groente en fruit) en voedingsstoffen om matig mee te zijn (calorieën, verzadigde vetzuren, suiker en zout). Nederland gaat het systeem ook invoeren.