SOL: dreigend tekort aan mbo’ers

Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL) helpt bedrijven vaardig, vitaal en wendbaar te maken. Tijdens het SOL-event in KAS Woerden stonden de thema’s Mens & Techniek centraal. Directeur Arry Verhage legde de vinger op de zere plek: de foodsector kampt met een dreigend tekort aan mbo’ers. Hij gaf ook meteen de oplossing: wendbaar vakmanschap en sociale innovatie, aldus het Bakery Sweets Center (BSC).
Delen:
Tijdens het SOL-event in KAS Woerden stonden de thema’s Mens & Techniek centraal.

De toekomst ziet er niet goed uit als je kijkt naar instroom van mbo’ers. En dat is nu net de doelgroep waar de foodindustrie grotendeels op draait. Redenen voor deze terugval in het aantal mbo-afgestudeerden is het feit dat veel mbo’ers kiezen om door te stromen naar het hbo. Ook is de interesse in een baan in food niet groot genoeg. Buiten werken wint het van binnen werken. En dan heb je nog de ouders van nu, die hun kind op het voortgezet onderwijs sneller richting de havo sturen.

Potjes voor wendbaar vakmanschap

Zet daartegenover dat er de komende jaren steeds meer mensen met pensioen gaan en we zien een groot probleem ontstaan. Hoe lossen we dit op? Met wendbaar vakmanschap (reeds werkzame mensen multi-inzetbaar maken) en sociale innovatie, stelt SOL. Sociale innovatie houdt in: ervoor zorgen dat je medewerkers meebewegen in (technologische) ontwikkelingen van het bedrijf. En zich vrij voelen om zelf initiatief en beslissingen te nemen. Investeren in je personeel is dus dé oplossing. Veel geld hoeft dat niet te kosten. Want SOL is naast aanspreekpunt en adviesorgaan, ook de partij bij wie je kunt aankloppen voor subsidieaanvragen.

SOL heeft veel aandacht voor scholing en zij-instromers. De ‘potjes’ die daarvoor zijn, betreffen onder meer de SLIM-subsidie (helpt bedrijven investeren in opleiden) en de NL leert door-regeling. Want laten we wel wezen: de generatie van nu is niet van plan om zijn leven lang voor dezelfde baas te werken. Laat staan om tot pensioenleeftijd in dezelfde sector te werken.

Landelijke initiatieven

Door heel Nederland wordt ingesprongen op de naderende personeelstekorten. In acht regio’s zijn de afgelopen jaren initiatieven opgezet om bedrijfsleven, onderwijs en overheid samen te laten werken. Bakery Sweets Center (BSC) is zo’n netwerk, maar denk ook aan Food Innnovation Academy (regio Rijnmond) en Food Academy Nijkerk (Gelderland).

Stroopwafelfabrikant

Tijdens het SOL-event kwamen drie cases aan bod. Eén daarvan is de case van Casteleijn Stroopwafels BV. Het bedrijf in Bergambacht kiest bewust voor een verbetering van de organisatie. Op technologisch en sociaal vlak. En doet dit onder het motto: ‘Niet harder, maar slimmer werken’.

Simon Brouwer, salesmanager bij de stroopwafelfabrikant, licht in een korte workshop het project toe. ‘We zitten er nog middenin. In maart startten we met de voorbereidingen en eind mei gingen we operationeel in de fabriek. De overige afdelingen volgen nog.’ Brouwer doelt hierbij op sales, bedrijfsbureau, logistiek, finance en ict. Adviesbureau OnProve is nauw betrokken bij het verbetertraject. ‘Door middel van een bordenstructuur, een goed organigram en een duidelijke line of command worden medewerkers gedwongen om te zoeken naar de oorzaak achter productieverliezen’, vat Brouwer samen.

OnProve is gespecialiseerd in ‘Food Production Improvement’: verbeterprocessen bij voedselproducenten. Hun leus is: ‘Wij helpen uw productie saai en voorspelbaar te maken’. Met een vijfstappenplan helpen ze ieder foodbedrijf op weg naar een efficiëntere productie.

Verrassende resultaten

De stroopwafelfabrikant zet het verandertraject door. ‘Technologisch merken we dat veel mensen in eerste instantie niet alle termen begrijpen. Zoals OEE (Overall Equipment Effectiveness, -red.) en OTIF (On time in full, -red.). Maar door dit soort zaken in eenvoudige KPI’s te stoppen, creëer je helderheid.’

Ook op sociaal vlak ziet Brouwer duidelijk verandering. ‘Sociaal gezien merken we dat sommige mensen echt komen bovendrijven. Terwijl een aantal medewerkers waar we een verwachting bij hadden, het juist (nog?) niet redden.’ Voor bedrijven die inzien dat er verandering nodig is, maar tegen mogelijke hindernissen aanhikken, heeft Brouwer één helder advies: ‘Gewoon doen!’