Kampioenen Bakery Cup met hennepbrood in Bread Lines

Het winnende Nederlandse team van de International Bakery Cup 2020 in Rimini staat volop in de belangstelling in het Amerikaanse digitale vakblad Bread Lines. Blikvanger is het Hennepbrood waarmee Nederland hoge ogen gooide op de Sigep in Italië. De Amerikanen willen graag weten hoe dat nou zit.

Bread Lines besteedt in zijn zomernummer een artikel van vier pagina’s aan het winnende Nederlandse team, bestaande uit Michel Schröder, Niek van Waarde en coach Mike Onasse. Deze afvaardiging van het Nederlands BoulangerieTeam werd eerste tijdens de International Bakery Cup 2020 op de Sigep in Italië in januari van dit jaar. Zij zette een prestatie van formaat neer. Het bakkende duo liet Duitsland en Japan achter zich met respectievelijk een tweede en derde plek.

Net als Nederlands voetbalelftal

‘In de internationale bakkerij is dit eenzelfde prestatie als het kampioenschap van het Nederlands voetbalelftal, zo moet je dat zien’, zei Michel Schröder eerder al. ‘De Aziaten winnen alles op dit gebied momenteel, maar in dit geval dus niet. Nu zijn wij wereldkampioen. We waren deze keer slimmer, uitdagender en unieker!’

Dat is ook de Amerikanen niet ontgaan.

Home Country Bread: hennep

In het interview met Schröder zet de kampioensbakker uiteen hoe het Hennepbrood in de vorm van een cannabisblad tot stand is gekomen. ‘We wilden in elke categorie goed voor de dag komen. De smaak is belangrijk maar ook de presentatie. We wilden met iets unieks voor de dag komen, iets typisch Nederlands in de category ‘Home Country Bread’. Nederland heeft een bijzonder drugsbeleid, dat opvalt in de wereld. Daar wilden we iets mee doen.’

‘Gingen we te ver?’

Schröder legt uit dat het ook een gok was, dat het team niet wist hoe de internationale jury hier op zo reageren, of het team een grens overschreed, hoewel het brood natuurlijk niet geestverruimend zou zijn. ‘We gebruikten geroosterd hennepzaad en geflavoureerd water om het brood op smaak te brengen. En kozen de vorm van een cannabisblad, dat herkent iedereen. We wisten dat we iets unieks te pakken hadden en verrasten iedereen tijdens de wedstrijd in Italië.’