Echte Bakker Van Ballegooijen centraal in Inspiratiemagazine

In het nieuwe, digitale inspiratiemagazine van Emondt – KMI Fresh Food Interiors staat Echte Bakker Van Ballegooijen centraal. Ella van Boven vertelt enthousiast over de vernieuwde winkel in Veen.

In de nieuwe winkel komt het brood volgens Ella van Boven weer echt tot zijn recht. Vorig jaar verhuisde de bakkerswinkel van het dorpscentrum naar het winkelcentrum aan de rand van Veen. Een beslissing waar Ella en haar man Rien geen spijt van hebben gekregen. ‘In onze nieuwe, gezellige winkel kunnen we nog efficiënter werken.’

De inrichting van de nieuwe winkel is precies zoals de ondernemers Rien en Ella voor ogen hadden. ‘Een mooie uitstraling vinden wij heel belangrijk. Dat was voor ons ook de grootste reden om voor Emondt – KMI Fresh Food Interiors te kiezen. Qua interieur gaan zij in onze ogen net iets verder dan andere inrichters.’ Het bepalen van de inrichting was een heel proces. ‘Enerzijds hadden we bepaalde ideeën in ons hoofd, maar anderzijds stonden we ook heel erg open voor de suggesties van Emondt – KMI. Zelf denk je vaak heel veilig, terwijl de interieurinrichter out-of-the-box durft te denken. Juist die wisselwerking vonden wij echt prettig.’

Gekozen is voor een middelbruine houtkleur in combinatie met metaal. ‘De muur heeft een betonlook gekregen, waarbij de verf is geveegd in plaats van recht gestreken. Dat zorgt voor een beetje industrieeleffect. De muur aan de ene kant van de winkel is grijs; de muur aan de andere kant groen. De tegels neigen een beetje naar mintgroen.’

Zelfbediening

Ook werd besloten voor een zelfbedieningsgedeelte te kiezen. ‘Zelfbediening past heel goed bij de klant van tegenwoordig. In onze oude winkel was er helaas geen ruimte voor, maar nu wilden we wel heel graag zelfbedieningsmeubels plaatsen.’

Niet alleen de klanten waarderen het zelfpakken, maar ook voor het winkelpersoneel is het heel prettig werken, ervaren de ondernemers. ‘Ook ons grootbrood ligt in het bedieningsgedeelte. Dat levert in onze ogen veel winst op qua tijd en personeel. Op drukke dagen worden de klanten sneller bediend, terwijl er minder personeel voor nodig is. Onze omzet en personeelskosten zijn nu beter met elkaar in verhouding. Desondanks is het flink aanpoten, want het is een stuk drukker geworden in de winkel. Dat hadden we natuurlijk gehoopt, maar het is altijd afwachten of het in de praktijk ook zo blijkt te zijn.’

Door de zelfbediening is vooral de verkoop van hardbrood flink gestegen, net als het aantal impulsaankopen. ‘We kunnen onze klanten nu veel beter verleiden. In de oude winkel hadden we een grote vitrine met chocolade waar we veel uit verkochten. In de nieuwe winkel presenteren we alle chocolade in de zelfbediening op een grote etagère. Klanten nemen nu heel gemakkelijk chocolade mee, maar vooral de verkoop van een doosje bonbons is gestegen. Dat vind ik ontzettend leuk om te zien. Wij kunnen onze producten verleidelijker presenteren en de klant kan ze makkelijk meepakken.’

Pick-op point

In de nieuwe winkel is een pick-up point gerealiseerd. Dat was een grote wens van Rien en Ella. ‘Een afhaalpunt vinden we echt van deze tijd. We kregen al flink wat bestellingen binnen en de verwachting was dat dit aantal in onze grotere winkel nog verder zou stijgen. Als mensen in het verleden hun bestelling kwamen ophalen, dan keken ze vaak even om zich heen waar en bij wie ze moesten zijn. Met een pick-up point is dat gelijk duidelijk. Tijdens de coronacrisis is het afhaalpunt natuurlijk helemaal ideaal. We zagen vanaf maart het aantal online bestellingen flink toenemen, maar inmiddels is dit weer wat op z’n retour.’ Toch worden er iedere zaterdag zo’n negentig bestellingen afgehaald. ‘We hebben dan één medewerker bij het pick-up point staan, die de broden snijdt en de bestellingen klaarzet.’

Klik hier voor het complete artikel over Echte Bakker van Ballegooijen in het digitale magazine van Emondt – KMI.