nieuws

Koeken en cakes van Koekbakkerij Nanning bij Overijsselse Aldi’s

Strategie 569

Koeken en cakes van Koekbakkerij Nanning liggen sinds maandag 1 oktober in de schappen van een aantal Overijsselse filialen van Aldi. De producten van de bakkerij uit Dedemsvaart behoren tot enkele regionale producten die de discounter onder de naam Streekproduct Noaber in haar assortiment heeft opgenomen.

Koeken en cakes van Koekbakkerij Nanning bij Overijsselse Aldi’s
Jolande Nanning (tweede van links): 'Voor dit project heeft Aldi aan ons gevraagd om kruidkoek te maken die veel in het noorden en oosten van het land wordt gemaakt.'

Alle producten van Streekproduct Noaber zijn geteeld, geproduceerd en verwerkt in de regio. ‘Ze hebben elk een eigen verhaal, dat op de verpakking wordt uitgelegd door de maker. Ook draagt dit regionale assortiment bij aan het landschapsbeheer van Overijssel en omgeving’, aldus Aldi in een persbericht.

‘Niet zo makkelijk’

‘Voor Aldi maken wij met name ontbijtkoek, kruidkoek en wat cakes. Voor dit project heeft Aldi aan ons gevraagd om kruidkoek te maken die veel in het noorden en oosten van het land wordt gemaakt. Kruudkoeken zoals we hier zeggen’, zegt Jolande Nanning, die samen met haar broer Lucian Koekbakkerij Nanning runt. ‘Dat hebben we geprobeerd, maar dat is niet zo makkelijk. Er wordt ons vaak gevraagd waarom wij geen producten met alleen maar uit de regio afkomstige tarwe en rogge maken. De kwaliteit kan echter enorm verschillen door bijvoorbeeld het weer, waardoor het moeilijk is om altijd de juiste kwaliteit product te leveren. Daarom gebruiken we meestal een melange van tarwe en rogge uit verschillende gebieden om zo een contante kwaliteit te kunnen garanderen. Het is een uitdaging om met ingrediënten uit de regio een goede koek te bakken.’

‘Spannend traject’

De tarwe is afkomstig van Maatschap Steenge uit Annaveensekanaal in Drenthe. ‘Zij hebben het in juli van het land gehaald, het ligt opgeslagen bij Agrifirm in Delfzijl en het wordt gemalen door de Waddenmolen ’t Hoogeland in Uithuizermeden. ‘Dat is niet een megagrote molen en ook niet een molen met wieken, maar wel een molen die voor kleinere ambachtelijke bakkers kan malen’, aldus Jolande Nanning. ‘Het komt erop neer dat ik het twee weken geleden in huis had en nu de koeken bij Aldi liggen. Het was een spannend traject, maar het is gelukt. De tarwe is de regio niet uit geweest. We hebben veel stappen gemaakt, maar wel binnen de regio’s. Het is een heel leuk product, ons personeel is er heel erg enthousiast over en het is nog heel lekker ook.’

Echt familiebedrijf

Jolande en Lucian Nanning zijn de vierde generatie van de koekbakkerij, een echt familiebedrijf met 25 bakkers. ‘We zijn heel regionaal en hebben veel bedrijven uit Groningen en Drenthe uit het verleden overgenomen. Heel veel mensen werken in de regio waar we dit product van maken.

‘Uit de buurt, Voor de buurt’

Het regionale assortiment wordt bij de Aldi-filialen met de slogan ‘Uit de buurt, Voor de buurt’, prominent gepresenteerd. Het bestaat naast de producten van Koekbakkerij Nanning, verder  uit onder andere Staphorster kaas, vers eierbrood uit Salland, boeren chipolataworst uit Epe en dipschotel met vergeten groenten uit de Noordoostpolder. In totaal presenteert Aldi op haar website negentien verschillende producten. De producten werden maandag door de boeren en leveranciers gepresenteerd op de Streekmarkt in Zwolle.

Podium voor telers en boeren

Aldi wil met de introductie van de streekproducten haar lokale betrokkenheid tonen. Nadie Winde, manager Corporate Responsibility van de discounter, zegt tegenover Distrifood: ‘Bij Aldi laten we graag zien dat wij betrokken zijn bij onze omgeving. Met dit mooie assortiment streekproducten bieden we telers en boeren een podium, zodat zij de consument met hun eigen verhaal kunnen bereiken. Ook dragen wij zo bij aan de verdere verduurzaming van de voedselketen.’

Verder uitrollen

Aldi introduceert het eerste assortiment streekproducten in een aantal filialen in Overijssel en omstreken. Na een succesvolle introductie wordt het aantal regio’s met een eigen streekassortiment verder uitgebreid, aldus Aldi.

Ketenontwikkelingstraject

Het assortiment Streekproduct Noaber is ontstaan vanuit het Ketenontwikkelingstraject Overijssel, waarbij Aldi in gesprek ging met ketenpartners. Gezamenlijk is gekeken hoe landschap en landbouw elkaar kunnen versterken. ‘Het streekassortiment is duurzaam en herkenbaar aan de regio verbonden’, aldus Aldi.

Goede stap

Volgens Hester Maij, gedeputeerde van de provincie Overijssel, is het Aldi-initiatief een goede stap naar een duurzamere lokale voedselketen. ‘Boeren, supermarkten en overheid kunnen samen zorgen voor verandering. Het Streekproduct van Aldi is daar een prachtig voorbeeld van. Ik hoop dat meer supermarkten dit voorbeeld gaan volgen.’

Reageer op dit artikel