nieuws

‘Zelf chocolade maken biedt grote meerwaarde voor bakkerijsector’

Strategie 2043

Steeds meer brood- en banketbakkers leggen zich toe op het zelf maken van chocolade. Niet zonder reden: volgens Beko heeft de consument steeds meer belangstelling voor chocolade en is hij bereid om te betalen voor een kwaliteitsproduct. ‘Bakkers kunnen zich op hun beurt onderscheiden met chocolade. Daarbij kennen chocoladeproducten een hele goede marge.’

‘Zelf chocolade maken biedt grote meerwaarde voor bakkerijsector’
Chocolade biedt kansen voor ambachtelijke bakkers. Foto: Beko Techniek

Het merendeel van de bakkers heeft chocolade in het assortiment: uit het Marketingrapport Brood en Banketzaken 2015 blijkt dat 63% van de brood- en banketzaken in ons land een productgroep ‘chocolade en suikerwerken’ heeft. Veel bakkers kopen deze chocolade echter in, geeft Arthur Vos, communicatiemanager bij Beko Techniek, aan. ‘Naar schatting maakt slechts tien tot twintig procent van de bakkers op dit moment zelf chocolade. Dat is jammer, want het zelf maken biedt enorm veel potentie. Wanneer je als bakker zelf chocoladeproducten maakt, kun je je daarmee echt onderscheiden van andere bakkers en de retail. Daarbij heeft de consument steeds meer belangstelling voor deze lekkernij en is hij bereid om te betalen voor een goed product.’

Goed voor ambachtelijk imago

Maar het zelf maken van chocolade heeft meer voordelen. Zo hoeft een bakker volgens Vos minder in te kopen, onder andere doordat hij zijn eigen decoratiemateriaal kan maken voor gebak en taarten. ‘Daarnaast vergroot je je doelgroep; je trekt meer klanten aan dan wanneer je je enkel richt op brood en/of banket. Ook omdat er veel vraag is naar kwaliteitschocolade. Dit product past namelijk in de trend van een opbloeiende economie en een stijgend consumentenvertrouwen. Daarbij is het een ideaal product voor levering aan het derde kanaal. Denk hierbij aan het maken van relatiegeschenken of aan het produceren van onderdelen van een dessert voor de horeca.’

Leestip: ‘Met bean to bar wil ik terug naar de eerlijke cacaosmaken’

Heel belangrijk is volgens Vos ook dat je als bakker je ambachtelijke imago versterkt. ‘Chocolade is immers bij uitstek een ambachtelijk product, dat creativiteit en passie vergt. Dit komt de uitstraling van je zaak ten goede. En door het in de winkel of in de open banketbakkerij te maken, kun je daarnaast extra beleving creëren op de winkelvloer.’

Vos geeft aan dat chocolade ook een goede marge kent. De gemiddelde brutowinstmarge op zelfgemaakte chocolade, bonbons en decoratiemateriaal ligt volgens Beko rond 80 procent. ‘Dat maakt het uitermate interessant!’

Leestip: ‘Chocolade in de hoofdrol bij restaurant Mellow’

Investeringen afhankelijk van wensen

De investeringen om aan de slag te gaan met het zelf maken van chocolade, zijn volgens Vos sterk afhankelijk van de wensen van de ondernemer. ‘Terwijl de een voorzichtig start met bijvoorbeeld een smeltbak of een kleine mouleermachine, koopt een ander meteen drie tempereermachines. De investeringen in de machines en toebehoren variëren dan ook sterk; van 3.700 euro tot 30.000 euro of meer. Een extra punt van aandacht is dat vaak aanpassingen nodig zijn in de winkel of banketbakkerij, of dat een aparte chocoladeruimte moet worden gecreëerd. Dit is echter erg situatieafhankelijk en niet op voorhand te begroten.’

Vos geeft ten slotte aan dat steeds meer bakkers interesse hebben om zelf chocolade te gaan maken. ‘We merken dat dit onderwerp erg leeft binnen de Management Ondernemers Club – een studieclub voor ondernemers in de bakkerijsector – en de Marketing Product Groepen. Hier delen bakkers hun kennis, in samenwerking met Beko Advies. Ook is er veel belangstelling voor Chocolade Compleet; een initiatief van Callebaut en Beko. Een studiegroep chocolade is dan ook in oprichting. Kortom: chocolade is ‘hot’. En niet voor niets; zelf chocolade maken kan een grote meerwaarde bieden voor en een impuls geven aan de bakkerijsector.’

Meer van dit soort verhalen lezen? Vraag dan hier een proefabonnement aan.

Foto's

Reageer op dit artikel