blog

Open de bakkerij

Strategie 8

Open de bakkerij

Sinds kort zijn we in Nederland met 17 miljoen mensen. Mooi dat de bevolking in ons kleine kikkerlandje nog aan het groeien is, want dat betekent simpelweg voor de bakkers van Nederland dat er meer monden te voeden zijn.

Maar de bakkers van Nederland zijn niet alleen maar broodproducenten. Ze zijn ook wergevers. En in algemene zin ook werkgevers met het hart op de goede plaats. Dat blijkt uit de vele initiatieven die er vanuit de bakkerswereld zijn opgezet om steun te geven aan mensen, landen die het niet zo goed hebben als dat men het zelf heeft. Bewust noem ik hier geen voorbeelden. Te gemakkelijk sla ik projecten over. Feit is dat er gewoon veel goede initiatieven zijn.

Graag breek ik een lans voor een onderwerp dat de Nederlandse samenleving de laatste tijd zeer bezig houdt. En dat zijn de vluchtelingen uit Syrië. De toestroom van deze oorlogsvluchtelingen is sinds medio 2015 verhevigd door de oorlogssituatie en de sterk verslechterde levensomstandigheden in het thuisland. Vast staat inmiddels dat veel van deze vluchtelingen binnenkort een verblijfsstatus zullen gaan krijgen en dus ook voor de Nederlandse arbeidsmarkt ter beschikking komen.

Veel van deze vluchtelingen komen uit de stedelijke omgeving van Syrië en hebben een goede opleiding genoten. Ze spreken goed Engels en hebben ervaring in een ontwikkelde, oosterse samenleving. Daar liggen kansen voor de bakkers van Nederland. Daarom mijn oproep. Wat is namelijk het geval?

Elke gemeente in Nederland heeft zich gecommitteerd om een aantal vluchtelingen op te nemen in hun plaats of dorp. Laten de bakkers van Nederland hierin ook hun verantwoordelijkheid nemen door hun productielocaties open te stellen voor vluchtelingen die graag in een bakkerij willen gaan werken. Het productieproces van brood maken is universeel. Dus de gemeenschappelijkheid is groot.

Geef de nieuwe Nederlanders een kans om te integreren in de Nederlandse maatschappij. Doe een eerste stap en ga naar het lokale gemeentehuis of azc en maak de bakkerij/productielocatie bekend als plek om te integreren. Want integratie betekent ook: eigen worden met de Nederlandse voedingsgewoontes. En dus ook met het eten van goed Nederlands (volkoren)brood.

Reageer op dit artikel