artikel

Neem tijd om je focus voor 2019 te bepalen

Strategie 51

De komende weken ben je druk. Maar er zijn zeker momenten dat je even alleen bent. Ik zou je willen uitdagen om twee punten te benoemen waar je in 2019 mee gaat stoppen, en twee punten die je gaat oppakken.

Neem tijd om je focus voor 2019 te bepalen
Foto: Shutterstock

Knipper met je ogen en weer een nieuw jaar staat voor de deur… Menig lezer zal het met me eens zijn. Het lijkt wel alsof de klok ieder jaar sneller tikt. En hoe sneller het gaat, hoe eerder het jaar al weer om is. Medio november lees je dit artikel en zit je midden in de sintverkopen. De bestellijsten voor de Kerst zijn de deur uit, de oliebollen worden weer gebakken en we gaan weer als een dolle richting de eerste maand van 2019.

Bewust stel ik je dan ook nu de vraag: kijk je tevreden terug op het afgelopen jaar? Kijk je naar verschillende betekenissen van het woord ‘tevreden’, dan heeft de één het over ‘het gevoel dat je hebt als alles is zoals je het wenst’. Maar gelukkig zijn er ook andere vertalingen en komen woorden voorbij als behaaglijk, blij, content, gelukkig, genoeg, gerust, verzadigd, voldaan.

Marktontwikkeling

Als ik kijk naar de uitkomsten van de BakkerijMonitor zie ik zeker verbeterpunten. Als het gaat om het aantal klanten dat de ambachtelijke bakker bezoekt, maar ook datgene wat ze uitgeven. Wist je dat de gemiddelde prijs per artikel in 2018 (tot en met week 43) gedaald is met 1 procent (van €3,07 naar €3,04). En dat terwijl we weten dat de prijzen ook in 2018 verhoogd zijn. En wist je dat de gemiddelde besteding in de maand oktober gedaald is met 0,4 procent.

Het spreekt voor zich dat voor velen ‘de kers’ op de taart de komende zes weken moet komen. Of ben je van ‘de kers’ afgestapt en heb je de omzet en de marge van de komende zes weken keihard nodig? Welk doel heb je jezelf voor ogen gesteld in 2018 en heb je dat weten te realiseren?

Een blik in de spiegel

Als ik voor mezelf terugkijk, dan is het beeld wisselend. Ja, ik ben tevreden met de groei van de BakkerijMonitor door de aanwas van veel nieuwe vestigingen. We hebben een mooie dag gehad met BakkersVisie. Het project ‘Vooruit met de bakker!’ is afgerond en de Masters in Bakery Business is inmiddels in volle gang. Naast het vele advieswerk bij individuele bakkers, zou ik dat graag nog verder willen uitbreiden. Hoe mooi is het om revenu te zien van de inzichten die je geeft en het advies dat je mag delen.

Gelukkig is de dienstverlening niet alleen gericht op de bakkerijsector, maar ook binnen de (sport)schoenenretail draaien ‘monitoren’. En als je alles ‘in je eentje’ moet doen, dan zul je je meer moeten gaan focussen, of groeien door de inzet van extra handjes. En dus ligt er ook hier een punt van aandacht en de vraag: waar ga ik mij in 2019 op focussen?

Waar ligt jouw focus?

De komende weken ben je druk. Maar er zijn zeker momenten dat je even alleen bent. Dat kan in de nachtproductie zijn, in de auto om bestellingen weg te brengen, op zaterdagavond met een goed glas wijn of tijdens het sporten. Ik zou je willen uitdagen om twee punten te benoemen waar je in 2019 mee gaat stoppen, en twee punten die je gaat oppakken. Waar ga jij je focus op leggen? Wordt een hogere gemiddelde besteding een focuspunt? Ga je nu echt eens je assortiment onder de loep nemen? Durf je het aan om je klanten eens te bevragen wat ze van je vinden? Wil je van jouw klanten echte ambassadeurs maken? Wil je stoppen met het onderbuikgevoel en eens goed sturen op cijfers? Heb je altijd al willen weten waarom collega’s het in bepaalde categorieën beter doen dan jij? En hoe doen ze dat dan?

Call to action

En nu je weet wat je graag zou willen veranderen, zul je de ‘call to action’ moeten maken. Wanneer kom ik in beweging om iets aan te pakken waar ik (soms) al jaren tegen aanloop? Wanneer kruip ik in de pen of pak ik de telefoon? Voor dit jaar wil ik je uitdagen om er op tijd bij te zijn. En vaak hoef je er niet over na te denken, want je weet vaak toch al waar er een verbeterpunt ligt. De vraag is alleen: hoe en wanneer pak ik het op? Durf je het aan om dat verbeterpunt met mij te delen? Samen maken we een actieplan en spiegelen we het komende jaar op regelmatige basis.

Onwijs veel passie en plezier toegewenst de komende weken! Kijk op de site www.bakkerijmonitor.nl voor meer tips en adviezen.

Reageer op dit artikel