artikel

Een blik in de toekomst, welke richting kiest u?

Strategie 287

De toekomst laat zich niet voorspellen, maar voor mij staat vast, dat de komende tijd belangrijke strategische keuzes moeten worden gemaakt. Dat schrijft Jan Buitelaar van ResultsPlus in het novembernummer van Bakkerswereld.

Een blik in de toekomst, welke richting kiest u?
Foto: Shutterstock

Volgens de Beko Omzetbarometer en de BakkerijMonitor ontwikkelen de omzetten binnen de branche zich niet positief. Het aantal kassabonnen en daarmee de omzet staan onder druk. Iedere ondernemer die met deze ontwikkeling wordt geconfronteerd, denkt na over hoe het tij te keren. Onderscheidend zijn is het sleutelwoord, roept iedereen, maar hoe dan? ‘Onderscheid is Eigenheid’, zo schreef ik al eens. Onderscheidend zijn is ook duidelijke keuzes durven maken.

Recent stond er een paginagrote advertentie van Albert Heijn in de landelijke dagbladen (zie afbeelding). Het lijkt erop dat die supermarktketen de prijs inzet als wapen om klanten weg te snoepen bij de bakker. Albert Heijn is niet de enige supermarkt die brood in de schijnwerpers zet en adverteert met scherpe prijzen. Als ik een ondernemer in de bakkerij zou zijn, wist ik één ding zeker: ‘Op prijs valt het niet (meer) te winnen.’ Wat zijn dan de alternatieven?

Twee richtingen

Pasklare antwoorden zijn er niet, maar… ik zie twee mogelijke richtingen:

  • Schaalvergroting
  • Kleinschalige productie in het oog van de klantEen centrale productie met daaromheen meerdere verkooppunten. Dat kunnen er vier of vijf zijn, maar inmiddels zijn er ook bedrijven die meer dan tien locaties hebben en nog steeds uitbreiden. Om in dit model succesvol te zijn, moet er sprake zijn van een efficiënt ingericht productie- en logistiek apparaat, waarbij elke dag het leveren van topkwaliteit een eerste vereiste is. Deze bedrijven zullen in de productie meer procesmatig worden bestuurd, waardoor het gebrek aan vakmensen minder nijpend is.

Het lijkt erop dat Albert Heijn de prijs inzet als wapen om klanten weg te snoepen bij de bakker. Afbeelding: Albert Heijn

Deze ondernemers staan verder voor de uitdaging om hun medewerkers en winkellocaties op een goede manier aan te sturen. In alle geledingen van het bedrijf moet de beleving van de klant voorop staan. Daarnaast moeten de winkels een ambachtelijke uitstraling blijven behouden.

Bovendien moet nóg een keuze worden gemaakt. Richt u zich uitsluitend op de winkels of is er ook ruimte voor levering aan het derde kanaal? Beide kanalen stellen eigen specifieke eisen. Hoe groter de organisatie, hoe moeilijker het wordt alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Een tweede richting is kleinschalige productie. Niet meer ‘s nachts brood of banket maken, maar overdag produceren, bakken en verkopen voor het oog van de klant op één locatie. Al dan niet gekoppeld aan een horecaconcept. Daar waar de slager er de afgelopen jaren in is geslaagd de klanten aan zich te binden door aanwezig te zijn in de winkel, kent menig klant zijn bakker niet eens van gezicht! De uitdaging hier is om de toegevoegde waarde om te zetten in klinkende munt.

Reflectie

Welke richting zou moeten worden ingeslagen is voor eenieder verschillend. Maar de komende weken moet het in de bakkerij gebeuren. Met de feestdagen in het vooruitzicht is er weinig tijd voor reflectie, maar wanneer het nieuwe jaar aanbreekt, is het goed om bij u zelf eens na te gaan waar uw hart en waar het rendement ligt. In beide modellen is geld te verdienen. Eén ding is zeker: zij die in een neerwaartse spiraal zitten en geen keuzes (durven te) maken, verliezen de strijd. Laat het er niet op aan komen, maar laten we eens samen sparren over de toekomst. Twee weten meer dan één.

De feiten

  • Het aantal kassabonnen en klanten loopt langzaam, maar gestaag terug.
  • Er is geen vakman meer te krijgen, of de kwaliteit is onder de maat.
  • De verkoopbaarheid van bedrijven wordt steeds moeilijker, omdat er geen opvolgers meer te vinden zijn.
Reageer op dit artikel