artikel

‘Klassieke producten in een nieuwe jas steken’

Strategie 723

Ambachtelijke bakkers krijgen steeds meer concurrentie. Juist met hun ambachtelijkheid kunnen ze zich daarvan onderscheiden. Deze ambachtelijkheid hoeft niet altijd tot uitdrukking te komen vanuit de grondstoffen, of de bereiding, maar kan ook in de afwerking zitten. Zo kunnen bakkers rond Halloween bijvoorbeeld monsters in hun winkel verkopen. Dawn Foods levert hiervoor allerlei inspiratie.

‘Klassieke producten in een nieuwe jas steken’
Bakkers krijgen steeds meer concurrentie. Juist met hun ambachtelijkheid kunnen ze zich daarvan onderscheiden, aldus Steven E. Verweij, president Europe & AMEAP van Dawn Foods. Foto’s: Dutch Photo Agency

Het Amerikaanse Dawn Foods viert in 2020 haar honderdjarig bestaan. In Amerika is het bedrijf echt een gevestigde naam, en in 1989 werd besloten om ook in Europa een vestiging te openen. In Engeland werd daarvoor de eerste basis gelegd. Vanaf 2012 is het bedrijf verder het continent in gegaan en werd een vestiging in Amstelveen geopend. ‘Na de acquisitie van Unifine is onze Europese positie verder verstevigd’, vertelt Steven E. Verweij, president Europe & AMEAP van Dawn Foods. ‘In Engeland hadden we veel Amerikaanse mixen voor onder meer donuts, cookies en brownies in ons portfolio en daar konden we een aantal sterke Europese producten van Unifine aan toevoegen. Denk onder meer aan fruitvullingen en banketbakkersroom. Zo kunnen we voor een tompouce zowel de vulling als de topping leveren.’

Europese markt

Vanuit het kantoor in Amstelveen wordt de complete Europese markt bediend. ‘Dit is een ontmoetingsplek voor Europese klanten en voor onze Amerikaanse medewerkers. Hier wisselen we onze onderlinge kennis en visies intern uit.’ Amstelveen is volgens hem de perfecte locatie. ‘Vanwege onze centrale ligging zijn we gemakkelijk bereikbaar en daarnaast kunnen we gebruik maken van Amsterdam als toeristische attractie.’

Dit jaar lanceert Dawn Foods voor Halloween de campagne ‘Monsters you’ll love to eat’ in alle Europese landen.

Volgende maand moet de uitbreiding klaar zijn. Dan wordt de nieuwe Inspiration Studio geopend, zegt Verweij trots. ‘Voorheen hadden we onze meetings met klanten vaak in hotels. Straks kunnen we ze in onze eigen ruimte verwelkomen en op kleine schaal producten voor hen bereiden.’ Tegenover de Inspiration Studio wordt een vergaderruimte aangelegd, die tevens voor trainingen gebruikt kan worden, en ook wordt er een ‘brainstormroom’ voor de werknemers ingericht.

Groei

De uitbreiding van het pand is het gevolg van de gestage groei die Dawn Foods in Europa de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Die groei komt volgens Verweij mede door de verdere uitbreiding van de Europese producten. ‘Wij willen de beste en meest herkenbare landelijke producten in andere landen verkopen.’ Een tweede reden van de groei is de stijgende vraag naar de Amerikaanse producten in Europa. ‘Amerikaanse ketens als Starbucks en McDonald’s zijn populair. Ze krijgen positieve reacties van de consument, en daar reageren ook andere horecagelegenheden en winkels op. Niet voor niets zie je bij bakkerijen en in supermarkten steeds meer donuts en muffins liggen. Er is dus een stijgende vraag naar Amerikaanse producten. Daardoor hebben wij de spreekwoordelijke wind mee.’

De stijgende vraag naar Amerikaanse producten sluit aan bij de toenemende belangstelling voor Halloween in Nederland. ‘Daar zijn wij natuurlijk heel blij mee. Met onze Amerikaanse wortels zijn wij bij uitstek de partij om dit event te promoten. Dat doen we niet alleen omdat we het leuk vinden, maar ook omdat Halloween kansen biedt voor de bakker. Bakkers krijgen hierdoor extra gelegenheid om de consument wat speciaals aan te bieden en om beleving te creëren. Zo wordt extra traffic gegenereerd.’

Dit jaar lanceert Dawn Foods de campagne ‘Monsters you’ll love to eat’ in alle Europese landen. De recepturen met bereidingstips zijn op de website te vinden. ‘Voor de recepturen wordt veel ambachtelijkheid en handwerk gevraagd’, weet Verweij. ‘De producten kunnen niet industrieel worden gemaakt en daardoor kunnen bakkers zich er juist extra mee onderscheiden.’

‘Houdbaarheid met twee dagen verlengd’

Dawn Foods levert zowel aan de ambachtelijke bakker als aan de foodservice en de industrie. Voor deze laatste doelgroep worden uiteraard andere producten ontwikkeld. Veelal in samenwerking met de klant, want het customizen van producten is in deze sector heel belangrijk. De afgelopen tijd heeft Dawn Foods op dit gebied veel tijd gestoken in het verlengen van de houdbaarheid. ‘Voor de grootbakker is dat heel belangrijk’, legt Steven Verweij uit. ‘De producten worden bevroren op voorraad gehouden, maar na het ontdooien moeten ze vaak snel geconsumeerd worden, anders moeten ze worden weggegooid.’ Verweij heeft een enorme hekel aan ‘waste’. Daarom is hij blij te kunnen melden dat Dawn Foods op een natuurlijke manier de houdbaarheid met twee dagen heeft verlengd. ‘Dat is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de bakker, want het komt uiteraard de marge ten goede.’

Dawn Foods signaleert een stijgende vraag naar Amerikaanse producten, zoals donuts en muffins.

Productrenovatie

Daarnaast biedt het bedrijf nog veel meer handvatten voor bakkers om zich te profileren. Verweij: ‘In het kader van de ‘New Traditions Cake Tour’ hebben we verschillende recepten gemaakt, waarbij we klassieke producten, zoals cake, in een nieuw jasje stoppen. Zo kun je bestaande producten op een gemakkelijke manier ieder seizoen een andere uitstraling geven. In samenwerking met Beko hebben we speciale blisterverpakkingen ontwikkeld. Een ‘klassieke’ cake kost afhankelijk van de grootte rond de €3. Maar als je de speciale afgewerkte cake in de luxe blisterverpakking aanbiedt, dan is het een geschenk en kun je er afhankelijk van de regio €7 of €8 voor vragen. Daarom zien we meer toegevoegde waarde in het renoveren van bestaande producten. Dat is belangrijk, want de ambachtelijke bakker krijgt er steeds meer concurrenten bij. Niet alleen de supermarkt verkoopt allerlei lekkernijen, maar bijvoorbeeld ook de Starbucks op de hoek. De concurrentie zit tegenwoordig in de straat.’

De New Traditions Cake Tour maakt deel uit van een Europese campagne rond bestaande klassiekers uit verschillende Europese landen. ‘Daarbij willen we de essentie van de producten vasthouden, maar tegelijkertijd het product geschikt maken voor meerdere eetmomenten. Zo kun je van een korstdeegtaart ook een mini-bite maken die gericht is op sharing. We blazen oude klassiekers nieuw leven in, en dat doen we over de landsgrenzen heen. We willen bijvoorbeeld Duitse producten ook in Nederland introduceren en Nederlandse lekkernijen in Duitsland. Een grote groep zal de producten herkennen en daardoor zorgen ze voor een ‘reason to buy’.’

Door naar eigen inspiratie een topping te gebruiken, kan men telkens weer andere onderscheidende producten maken.

Scoop & Bake

Een ander nieuw product dat Verweij noemt, is ‘Scoop & Bake’. ‘Hierbij wordt gebruik gemaakt van ‘frozen dough’. ‘Dit deeg, voor onder meer cookies, brownies en muffins, is kant-en-klaar en hoeft alleen even in de oven gebakken te worden. Daardoor is het dus gemakkelijk te verwerken. Het is nog niet gedecoreerd. Naar eigen inspiratie kan een topping worden gebruikt, en zo kan men een product maken dat echt helemaal anders is. Deze ambachtelijkheid hoeft dus niet altijd afkomstig te zijn van de grondstoffen, of de werkwijze, maar kan ook heel goed in de afwerking zitten.’

In Nederland, maar ook wereldwijd, speelt ‘Simple & Pure’ een belangrijke rol, merkt Verweij.

‘Nederlandse consumenten vinden de herkomst van het product steeds belangrijker, en willen graag het verhaal achter het product weten.’ Ook Clean Label is van belang. ‘Wij willen al onze producten zo puur mogelijk aanbieden. Daarbij kijken we ook kritisch naar suiker. Al realiseren we ons dat in sommige producten suiker móet zitten en dat een reductie niet ten koste mag gaan van de smaak. Je kunt een product zo gezond mogelijk op de markt brengen, maar als het niet smaakt, wordt het niet verkocht.’

Luxury Food

Een andere trend is ‘Luxury Food’, constateert Verweij. ‘Patisserie sluit daar natuurlijk uitstekend op aan. Hiermee kun je jezelf uitstekend belonen, of met elkaar een belangrijke gebeurtenis vieren. Zo zien we de ‘Sweet Bakery’ steeds populairder worden in de foodservice, vooral als dessert. Denk bijvoorbeeld aan een brownie met ijs. Zo’n gerecht ziet er niet alleen mooi uit, maar smaakt ook geweldig.’ Ook op straat komt Verweij steeds meer ‘zoetigheid’ tegen. ‘In deze hectische tijd halen steeds meer mensen hun ontbijt of lunch ergens op. Aanvankelijk werd gedacht dat Nederlanders producten als muffins en donuts nooit onderweg zouden eten, maar nu worden donut en muffin ook ‘to go’ meegenomen. Ook daar liggen kansen voor de bakker.’

Voor een tompouce kan Dawn Foods zowel de vulling als de topping leveren.

Verweij verwacht dat de vraag naar ‘sweet bakery’ de komende jaren verder zal stijgen. ‘In Europa is de omzet op het gebied van bakkerijproducten stabiel. In Sweet Bakery zit nog steeds een groei, en daarbij stijgt de vraag naar ambachtelijke producten het snelst. En dat is niet zo vreemd, want er is altijd een reden om iets te vieren met een zoete verwennerij. Nu en in de toekomst!’

Dit artikel is verschenen in het oktobernummer van Bakkerswereld. Meer van dit soort verhalen lezen? Neem dan snel een voordeelabonnement op Bakkerswereld.

Reageer op dit artikel