artikel

Ben jij al millennialproof?

Strategie 158

Als bakker ben je voortdurend bezig met het voeden van veel monden, op verschillende eetmomenten en voor verschillende generaties. Maar wat zijn de bewegingen in het grote speelveld? Waar liggen de kansen?

Ben jij al millennialproof?
Tijdens een bijeenkomst worden de hoofdlijnen en trends uit het FSIN Food500-rapport besproken. Foto: Friso Berghuis

De totale omzet van voedings- en genotmiddelen bedroeg in 2017 €59,5 miljard. Ten opzichte van het jaar ervoor is dat een stijging met 3,6 procent. Dat berekende The Food Research Company.

Tweederde van deze omzet wordt voor thuis gekocht en eenderde loopt via de out-of-homekanalen. Bakkerijen zitten veelal nog in het thuiskanaal en zijn goed voor 2,1 procent van de totale consumptie. Het is goed om zo af en toe de cijfers in perspectief te zien en te kijken naar ‘de strijd om het maagaandeel’.

Afgelopen maand bracht de FSIN wederom de Food500 uit. De grootste spelers zijn allicht bekend. Namen als Albert Heijn en Jumbo staan steevast in de top-5, maar ook cateraars, restaurants en bezorgdiensten maken deel uit van de lijst. En bakkers! Jawel, in de strijd om het maagaandeel maken ook bakkers deel uit van deze lijst. Tijdens een feestelijke bijeenkomst werden de hoofdlijnen en trends besproken. De grootste omzetgroei (ook binnen de speciaalzaken) wordt verwacht bij de zogenoemde directe behoefte, gevolgd door de ‘1 à 2 uur’ en de ‘dagvoorraad’. Dat wil niet zeggen dat mensen de koelkast of diepvries minder vol leggen, maar daar zit volgens de onderzoekers niet de groei van de omzet.

Tegenwoordig kunen we op veel plaatsen ontbijten (out-of-home). Bij pompstations, Ikea en Hema en on the go-winkels worden we verleid om snel te scoren. Los van de discussie of het gezond is of niet, het is een trend. En die trend zet alleen maar door.

Maar weet u ook dat 20 procent van de millennials minimaal één keer per week buiten de deur ontbijt? En dat 49 procent van de millenials zijn lunch buiten de deur gebruikt? Terwijl slechts 13 procent van generatie X buiten de deur ontbijt en bij babyboomers is dat zelfs gedaald naar 4 procent. Opvallend is ook dat millennials relatief gezien minder uitgeven aan ontbijt en lunch dan de generaties voor hen.
Uit een ander onderzoek blijkt dat de millennials het minst vaak een supermarkt bezoeken en vaker te vinden zijn bij speciaalzaken. Ze zijn vaker op zoek naar gezondere en versere voeding en geven dus minder uit aan thuiseten.

In het Bakkersonderzoek (zie Bakkerijsupport.nl met ruim 7000 respondenten) geeft 21 procent aan in de leeftijdscategorie van de millennials te vallen.

Als we al deze resultaten uit drie onderzoeken nu eens gaat samenvoegen. Denk jij wat ik denk?

De vraag is nu of jouw assortiment, jouw strategie (online/offline) en de service die je verleent (bezorgen, ruimere openingstijden) voor de millennials de ingrediënten zijn om bij jou te kopen. De millennials zijn de klanten van de toekomst. Als zij nu 21 procent vormen van een gemiddeld klantenbestand, dan zult je je strategie moeten aanpassen om niet op termijn met lege handen te staan.

Achttien jaar geleden moest iedereen en alles millenniumproof zijn. Veel tijd, geld en energie werd er gestoken in de spectaculaire overgang naar het jaar 2000. Sinds dat magische moment hebben we er 20,9 procent nieuwe burgers bijgekregen (de groep 0- tot 18-jarigen, generatie Z). Wordt dat straks de vergeten doelgroep?

Investeer in deze doelgroepen! Sluit bijvoorbeeld aan bij het Nationaal Schoolontbijt! Wil je weten hoe jouw doelgroep in elkaar zit? Waar leg jij de focus op? We helpen je graag.

Millennials: geboren tussen 1981 en 2000
Generatie X: geboren tussen 1961 en 1980
Babyboomers: geboren tussen 1945 en 1960
Reageer op dit artikel