nieuws

Makro reorganiseert en legt focus op food

Nieuws

Makro gaat zijn assortiment halveren en zich onderscheiden met food en foodgerelateerde producten. Ook gaat de groothandelaar reorganiseren. Dat kost de komende drie jaar 600 van de 3400 banen.

Makro reorganiseert en legt focus op food
DELFT - Winkelwagens bij groothandel Makro in Delft. ANP PHOTO XTRA KOEN SUYK
Dat laat Kef van Helbergen, directeur van Makro Nederland, weten aan het Financieele Dagblad. Het bedrijf is momenteel bezig met de ontwikkeling van een nieuw winkelconcept waarin niet langer ruimte is voor de 65.000 artikelen die nu in het assortiment zitten, maar nog maar voor 32.000. De operatie gaat Makro zo’n €50 miljoen kosten.
Niet genoeg winst
De 4000 personeelsleden van Makro Nederland hebben dit donderdagochtend te horen gekregen. De zeventien groothandels van Makro in Nederland zijn de laatste jaren steeds slechter gaan presteren. Van Helbergen in het FD: ‘We maken winst, maar niet genoeg.’ Om de resultaten op te krikken gaat Makro de food-kant op. ‘Zo’n enorme wand vol tv’s zul je niet meer bij ons zien’, aldus Van Helbergen. Makro wil het onderscheid maken met producten die gerelateerd zijn aan food, waaronder borden, koffiemachines en bijbehorende bonen.Basisproducten
Daarnaast zouden basisproducten als wasmiddel, wc-papier en witte t-shirts tot het vaste assortiment moeten gaan behoren. Dat wil Makro aanvullen met seizoensproducten en tijdelijke artikelen, naar eigen zeggen om winkelbezoekers te verrassen.
Reageer op dit artikel